Kryptomarkedet bliver aldrig det samme igen: Skiftet til ethereums version 2.0 vil blive et vendepunkt

Klodens næststørste kryptovaluta laver grundlæggende om på, hvordan den fungerer. Det får monumentale konsekvenser.

Artikel top billede

(Foto: IDG News Service)

Det skulle ikke være så let at skifte jet-motorerne ud på en jumbojet mens det flyver.

Det er ikke desto mindre en bedrift af den kaliber, som klodens næststørste kryptovaluta, Ethereum har været igennem denne uge.

Få minutter før klokken 09.00 torsdag den 15. september gennemførte valutaen den såkaldte ’merge’, en sammensmeltning af en ny underlæggende teknologi, det laver grundlæggende om på hvordan motorrummet i ethereum vil fungere fremover.

Motorskiftet har dog sin klare fordele. Fremover vil ethereum vil nemlig bruge 99,95 procent mindre strøm – en ganske afgørende bedrift, da netværket ifølge Digiconomist i 2021 brugte næsten fire gange mere strøm end Danmarks samlede elforbrug det år.

Og med et blev et af kryptoverdenens allerstørste udfordringer – energispild af monumentale, globale proportioner – løst.

Det rette bevis

For at en valuta kan have en værdi, skal den overbevise ejerne, at den er sikret mod misbrug. Kroner, dollar eller euro har alle centralbanker og myndigheder, der skal sikre, at eksempelvis sedler ikke bliver lystigt kopieret.

I krypto-land er det blockchain-teknologi, der via kryptografi, hvor milliarder og atter milliarder at matematiske udregninger skal validere valutaerne og transaktioner med denne.

Det løber op i et kolossalt energiforbrug for en konsensusmekanisme kaldet ’proof-of-work’.

Som klodens næststørste krypto-netværk er ethereum-udvinding og understøttelse noget, der har tynget den globale udledning af drivhusgasser. I 2021 slugte ethereum-netværket alene 112 tWh strøm – til sammenligning løb det samlede danske strømforbrug op i 33 tWh samme år.

For at undgå det gigantiske strømforbrug skifter hele netværket nu til en anden, grundlæggende anderledes, konsensusmekanisme kaldet ’proof of stake’, hvor det bliver op til ’validators’, ejere af store ethereum-beholdning at bevise, at transaktionerne er korrekte og ikke kan misbruges.

Her vil det påhvile en ny gruppe af ejere, såkaldte ’validators’, ansvaret for at transaktionerne er valide. For at blive validator kræver en indsats på mere end 32 eth-enheder, svarende til omkring 380.000 kroner.

Denne indsats, eller ’stake’, giver ejerne et afgørende incitament til at sikre, at ethereum-netværket ikke kompromitteres.

Men den nye konsensusmekanisme forsvinder behovet for at udføre det tunge regnearbejde for at validere eth-valutaen. Fremover kan det afvikles på en enkel laptop eller endda helt basale maskiner som en Raspberry Pi.

Resultatet af øvelsen er, at Ethereum-netværket nu forventes at forbruge en titusindedel af, hvad det gjorde tidligere: 0,01 tWh strøm årligt – det svarer til en strømbesparelse på 99,99 procent.

Til sammenligning estimeres det, at et betalingsnetværk som Paypal bruger 0,26 tWh strøm om året.

Et spørgsmål om lederskab

Selvom øvelse giver massive fordele i omkostninger ved netværket, giver det potentielle nye udfordringer for netværket.

En af hovedargumenterne for kryptovalutaer og den tilhørende decentraliserede økonomi er netop at den ikke er styret af nogen central organisation. Men med den nye mekanisme rykkes Eth-netværkets til en svindende skare af ethereum-ejere.

Med skiftet følger også farer af teknisk karakter, hvor fejl eller sikkerhedsbrister kan kompromittere eller gøre dele af netværket værdiløse.

Samtidig efterlades en kæmpemæssig skare af mine-operationer, organisationer som har indkøb for svimlende mængder af computere og dedikerede grafikkort med strandede værdier.

Hos disse eksisterer risikoen for en såkaldt ’fork’, hvor den tidligere ethereum-kode fortsat køres fremfor den opdaterede, for fortsat at udvinde eth, men som altså fungerer som anden valuta.

Sådanne bestræbelser viste sig at tage form allerede et døgn efter merge-datoen, med tilblivelsen af Ethw, skriver Decrypt.

Visse fordele

Med skiftet har Ethereum som valuta dog fået sig et vigtigt attribut i kampen med bitcoin om at blive den førende kryptovaluta.

Mens bitcoin eksempelvis har ligget underdrejet siden forårets store krak i 2022, har Ethereum genvundet terræn og er nu omtrent halvanden gange mere værd end i juni.

Lavere omkostninger ved brug af valutaen kan samtidig gøre den endnu mere anvendelig i blockchain-baserede produkter såsom NFT’er, smart-kontrakter samt logistisk- og betalingsløsninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Agentic AI er et paradoksalt undervurderet, men fuldmodent teknologiområde

    Hvorfor er der ikke flere, der lykkes med Agentic AI? Fordi de mangler at håndtere mellemregningerne fra POC til storskalaløsning.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S