Kampen om it-kompetencen i en tid hvor (næsten) alle skal være it-kompetente

Klumme: Kampen om varme hænder og kloge hoveder var det gennemgående tema i valgkampen. Vi kender det jo godt i it-branchen, hvor det bedste, vi kan gøre, er at lave en attraktiv organisation.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Flere penge til sygeplejerskerne, reformer der sender flere folk ud på arbejdsmarkedet, flere faglærte til at bygge den grønne omstilling.

Valget handlede om varme hænder og kloge hoveder i alle ender og kanter af samfundet.

Det er lige før, at de rekrutteringsproblemer, vi har - og har haft i umindelige tider – i it-branchen, blegner i sammenligning.

Man kan jo ellers roligt sige, at digitaliseringen som en megatrend har skreget på flere kloge hoveder.

Den ene rapport efter den anden fra konsulentfirmaer og fra kommissioner har gennem mere end et årti peget på at Danmark mangler matematikere, statistikere og dataloger. I tusindvis.

På to ben

I min virksomhed går vi på flere ben samtidig, men vi mærker kampen om it-kompetence alle steder.

Både i den del af forretningen, hvor kunden ganske enkelt har kontrakt med os om at levere 50 konsulenter med bestemte kompetenceprofiler.

Vi mærker også kampen om de kloge hoveder i den del af vores forretning, hvor vi bygger løsningen for kunden.

Over tid er det blevet stadig mindre lønmæssigt attraktivt at hyre ressourcer i det østlige Europa for at minimere gabet mellem udbud og efterspørgsel.

Det er altså heller ikke en løsning. For mig at se er der to hovedveje, vi kommer til at gå på som samfund og som organisationer.

Kig på værdikæden

Når vi står i en forsyningskrise i forhold til klassisk veluddannet it-kompetence, så må vi revidere hele værdikæden.

Vi kan ikke opretholde et så stort skel mellem dem, der bygger it, og dem, der benytter it. Grænserne må blødes op.

Selvfølgelig skal vi som samfund investere i STEM og vi skal støtte flere piger og kvinder i it-faget. Men det går for langsomt og slår ikke til.

Vi må erkende at værdiskabelsen med at udvikle funktionalitet er så stor, at den må glide ind i alle mulige andre jobs. Alle skal være it-kompetente.

Jeg har selv været så heldig at hjælpe fagforbundet HK med en helt bevidst satsning på at hjælpe medlemmerne med mere og flere it-kompetencer.

Når RPA-software løser stadig flere af de trivielle tasteopgaver og administrationsrutiner, så skal HK’eren da kunne deltage i digitaliseringsprojektet med han/hendes dybe indsigt i processer og dermed bidrage til implementering af disse softwarerutiner.

Digitaliseringspartnerskabet med Jim Hagemann Snabe i spidsen slog jo også på tromme for livslang læring og meget mere fokus på løbende kompetenceudvikling af danskerne.

Under mottoet digitale kompetencer gennem hele livet talte partnerskabet blandt andet om teknologiforståelse ind i skole og ungdomsuddannelser og om løbende adgang til efteruddannelse.

What’s in it for us?

På det nære plan må man som leder i en it-organisation tænke mere radikalt om rekrutteringsudfordringen fremover.

Det handler ikke alene om at lave en kampagne på LinkedIn og vise flaget på IT-Universitetet. Vi må forme vores organisationer, så de rent faktisk ER attraktive at blive en del af.

Det er så til gengæld en større opgave.

Men jeg tror, at pejlemærkerne er klare nok. Vi skal skabe et rummeligt og psykisk trygt arbejdsmiljø, hvis vi skal have de bedste til at gide at arbejde for os.

Vi skal give plads til forskellighed, eliminere meningsløse hierarkier og privilegier og vi skal lægge os i selen for at lytte og udvikle hele tiden.

I den svensk-ejede koncern, hvor jeg slår mine folder til daglig, er de styrende principper i ledelsesgrundlaget, at vi skal være generøse med viden, netværk og feedback.

Vi skal være mere optaget af at lære end at kunne give et svar her-og-nu. Vi skal turde at handle, og vi skal være klar til at fejle.

Vi skal spørge, ”what’s in it for us” og ikke ”what’s in it for me”.

Kampen om morgendagens talenter handler bare ikke om at have et fint værdigrundlag. Den handler om at leve værdierne ud i hverdagen. Også på mandag klokken 09.23.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S