Bosch-topchef ser inflationen som løsningen på chip-mangel – selskabet har selv investeret 22 milliarder på området

CEO’en hos tyske Bosch ser inflationen som et middel til at afhjælpe den globale chipmangel. Det er ikke længe siden, Bosch selv annoncerede investeringer på 22 milliarder til chipproduktion.

Artikel top billede

(Foto: Bosch/PR)

Hos den tyske teknologivirksomhed Bosch ser administrerende direktør Stefan Hartung en mulig lettelse af trykket fra chipkrisen.

Nøglen skal findes hos et af de andre store globale problemer for tiden: Nemlig inflationen.

Bosch-chefen satser nemlig på, at inflationen vil presse efterspørgslen på semiconductere ned, hvilket naturligt vil afhjælpe manglen på varen.

Det skriver Reuters.

Til gengæld har inflationen også skabt problemer for Bosch i forhold til selskabets marginmål.

"Vi har brug for stærkere vækst end før for at nå vores marginmål... vi er stadig langt under vores mål. Uafhængigt af økonomiske omstændigheder skal vi gøre fremskridt på dette," sagde CEO’en ifølge mediet.

Bosch har da også selv igangsat initiativer til at afhjælpe chipkrisen.

Selskabet vil nemlig investere 22 milliarder kroner i semiconducter-delen af forretningen inden 2026 som en del af Important Projects of Common European Interest (IPCEI) for mikroelektronik og kommunikationsteknologi.

"Mikroelektronik er fremtiden og er afgørende for alle forretningsområder hos Bosch. Det giver os en vigtig nøgle til fremtidens mobilitet og ”Internet of Things” og til det, vi hos Bosch kalder teknologi, der er "Invented for life"”, sagde Stefan Hartung, tidligere på året til Bosch Tech Day 2022 i Dresden ifølge meddelelsen.

Et af projekterne, Bosch vil finansiere gennem investeringen, er opførelsen af to nye udviklingscentre, som skal ligge i de tyske byer Reutlingen og Dresde Prisen kommer til at ligge på over 170 millioner euro (omkring 1,3 milliarder kroner).

Derudover vil Bosch bruge 250 millioner euro (omkring 1,9 milliarder kroner) i det kommende år på udvidelse af renrumsarealet med 3.000 kvadratmeter på sin waferfabrik i Dresden.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S