BREAKING:Preben Damgaard er død

Artikel top billede

Test: Du vidste måske ikke at du savnede live-opdateringer af trykket i dine cykeldæk?

Cykeludstyr bliver stadig mere digitalt. Seneste skud på stammen er elektronisk live-overvågning af dit dæktryk. Vi har taget udstyret med på en tur ud i mudderet.

For den uindviede er det nemt at tro at motionscykling handler om motion.

Men os, der regelmæssigt hopper i lycra og på sadlen, ved, at det først og fremmest handler om en undskyldning for at købe nyt udstyr. Og allerhelst i kulfiber.

Alt sammen så man har noget at tale om på parkeringspladsen efter cykelturen.

De seneste par år er opgraderingerne især blevet digitale med elektroniske gearskiftere, intelligente affjedringssystemer, watt-målere i pedalerne og store cykelcomputere, der samler info fra pedaler, pulsmålere, GPS-satellitter, vejret, vindretningen samt vejens stigning eller mountainbike-sporets antal af hop.

Og lidt naivt tænkte undertegnede, som selvfølgelig har den fulde elektroniske pakke på sin mountainbike, at NU var der ikke mere at måle.

Men nej, for med de bluetooth-baserede ventiler fra AIRsistant kan du løbende overvåge trykket og temperaturen på dine cykeldæk. Lidt ud fra samme model, som nyere biler har.

Elektronisk dæktryksadvarsel

Den slags er svært at stå for. Så derfor har undertegnede de sidste par uger kørt mountainbike med elektronisk dæktryksadvarsel.

Selve systemet kommer i to varianter: En til de klassiske og smalle racer-ventiler og en til de såkaldte bredere autoventiler. Vi bestilte og prøvede racer-ventilen, også kendt som en schrader-ventil, på et eksisterende tubeløs-setup.

Din oplevelse kan derfor være anderledes.

Med den rette version på arbejdsbordet kræver installationen cirka 15 til 20 minutter for den første ventil og 10 minutter for den anden. Og systemet virker til både mountainbikes, racercykler, elcykler og lignende.

Selve installationen sker ved, at du ved hjælp af et plastikværktøj skruer kernen ud af ventilen og udskifter det med AIRsistants kerne med selve bluetooth-modulet og derefter en skrue.

Alt udstyret, som du skal anvende, er med i pakken - dog er plastikken i en del af monteringsgrejet lige lovligt blødt og holder nok ikke til voldsomt mange af og påmonteringer.

Rimelig overskuelig guide hjælper dig igang

Er du ikke vant til at rode med ventiler, leverer AIRsistant en rimelig overskuelig guide.

Den advarede dog ikke mod at overspænde det hele i en sådan grad at ventilens gummi gik i stykker og en ny måtte installeres.

Det er sandsynligvis bare denne testers voldsomme fingerkræfter, men advarslen er hermed givet videre.

Vel monteret, med kun det ene uheld, er det tid til at pumpe dækket op igen og få aktiveret sensorerne.

For nogle pumper og kompressorer kan racerventilerne fra AIRsistant dog drille, da det lille ventilhoved har en meget kort vandring, og derfor nemt lukker for netop den luft, som ventilen er skruet åben for.

Undertegnedes trofaste garage-kompressor, som oftest er nødvendig for at få et tubeless dæk helt på plads, har derfor problemer med overhovedet at luft i dækket.

Det samme gælder også vores klassiske Rennkompressor-fodpumpe, som nogle gange virker, mens dem andre gange bare skubber ventilen sammen igen.

Med en del masen og asen får vi dog tryk i dækkene og sensorerne aktiveret.

Det går til gengæld nemt med en klar instruktion i den medfølgende app.

Det er samme app, som er selve omdrejningspunktet for ventilerne.

For her kan du se trykket med to decimaler samt temperaturen for luften i dækket. Det første er nyttigt, mens vi aldrig rigtigt finder en forklaring på nytten af temperaturen.

I appen kan du desuden se forslag til dit dæks optimale tryk ud fra din vægt og cykeltype.

Seriøse data-samlere vil dog nok finde appen lidt basal, da der for eksempel ikke er en graf, der viser dækkets tryk over tid, men blot det aktuelle tryk.

Måske lidt for nemt at leve uden

Det er som sagt fint, men inden undertegnede cykler en tur, er det mindst lige så nemt lige at sætte en pumpe med måler på, som det er at starte appen, rotere hjulene for at aktivere sensorerne og derefter aflæse trykket.

Der, hvor AIRsistant for alvor giver mening, er med en løbende måling, som kan advare mod sivepunkteringer i for eksempel din Garmin cykelcomputer.

Af samme grund er der lavet en form for integration til Garmin, så du i teorien kan se trykket live på din cykelcomputer ved siden af informationen om hvilket gear du er i, puls og lignende.

Desværre lykkedes det os ikke på trods af talrige forsøg få koblet AIRsistant-sensorerne og vores Garmin Edge 830 sammen.

Alt i alt er AIRsistant-sensorerne en sjov og spændende tilføjelse til din cykling, især hvis kæmper med at finde det korrekte dæktryk.

Men med en pris på lidt over 800 kroner, skal børnesygdommene være helt væk – eller du skal være meget opsat på at kunne tjekket dit tryk.


Loading ikon