Dell trækker fra HP i globalt pc-kapløb

Verdensmarkedet for salg af pc'er er fortsat ledet af Dell, der i fjerde kvartal trak fra HP i kampen om markedsandele. Totalt steg salget fra producenterne med 14,7 procent til 177,5 millioner enheder, men væksten vil aftage i de kommende år.

2004 blev et stærkt år for salget af pc'er, da virksomhederne igen skifter ud i maskinparken og efterspørgslen efter bærbare pc'er har fået et kraftigt løft.

Dell trak yderligere fra HP, der havde et svagt fjerde kvartal, og Dell har nu en mere klar føring i kampen om markedsandele.

Globalt blev der sendt 177,5 millioner nye pc'er på gaden i 2004 sammenlignet med 154,7 millioner året før, viser tal fra analysehuset IDC.

Stigningen på 14,7 procent er dog tinden på det opsving, som markedet har oplevet siden dykket i 2001, vurderer IDC, der melder, at væksten i 2005 vil falde til 10 procent, og at det året efter dæmper sig endnu mere.

Virksomhederne er midt i en udskiftningsperiode, som betyder, at aldrende pc'er udskiftes med nye, mens forbrugerne er ved at have tappet kræfterne, efter at have holdt pc-markedet flydende i de seneste år.

- Svagheden i forbrugernes efterspørgsel begyndte at vise sig i fjerde kvartal, siger Charles Smulder, der er vicedirektør i analysehuset Gartners pc-gruppe.

HP sluttede svagt

Computerproducenten HP har normalt et stærkt fjerde kvartal, men måtte se Dell sælge flere enheder i kvartalet. Dells vækst i kvartalet var dobbelt så stor som konkurrenten.

På årsbasis har Dell raget 17,9 procent af verdens pc-marked til sig. Det er en stigning fra 16,7 procent i 2003. HP's markedsandel er derimod skrumpet til 15,8 procent fra 16,2 procent året før.

- Den svagere udvikling i HP i fjerde kvartal har muligvis bidraget til omstruktureringen i selskabet, vurderer Charles Smulder over for Reuters.

I fredags meddelte HP, at det lægger sin knap lønsomme pc-forretning ind i sin print-division, som skaber det meste af HP's driftsoverskud.

Samtidig har faldende komponentpriser i fjerde kvartal gjort det muligt for Dell at skære yderligere i priserne for at løfte sin markedsandel, uden at det har gået ud over indtjeningen.

IBM blev 3'er

IBM, som for nylig solgte sin pc-forretning til kinesiske Lenovo Group blev verdens tredjemest sælgende pc-producent i 2004 med en markedsandel på 5,9 procent.

På de følgende pladser ligger Fujitsu Siemens med fire procent af markedet og Acer med 3,6 procent af markedet.

De resterende pc-producenter slås om en andel på 52,7 procent det globale pc-marked.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S