Salget af billetterne til U2-koncerten i Parken i København 31. juli er gået over al forventning - også på nettet.
Det mener Jeppe Michael Jensen, direktør i Parken-selskabet E-billetter.dk, der står bag Billetlugen.dk.
- Vi er meget tilfredse. Der har været lidt klumper i sovsen i dag, men der er hele tiden kommet folk igennem, og vi har fået udsolgt, uden at systemet er gået ned, siger han.
Stort pres
De godt 40.000 billetter, der blev sat til salg i landets Fona-butikker, i Parkens callcenter og på Billetlugen.dk, udløste et massivt pres.
Det store pres fra de flere hundredetusinder mennesker, der forsøgte at erhverve sig en billet, fik Billetlugen.dk's nyindkøbte kø-system til at volde problemer.
Det betød, at net-kunder i køen blev skubbet rundt i køen for til sidst at ryge helt ud af den for kun at blive mødt af en gentagen besked om, at der var "missing required information".
Selv oplevede Computerworld Online at ryge et par tusinder pladser ned i køen for dernæst at ryge helt ud. Mange andre danskere måtte ligeledes gå forgæves trods vedholdende forsøg på at komme igennem og holde fast i deres plads i køen. Det vidner blandt andet indlæg fra meget utilfredse U2-fans på Computerworld Onlines debat-site om.
Uregelmæssighederne i net-systemet skyldes en systemfejl fra leverandørens side, oplyser Jeppe Michael Jensen, og den skal nu rettes af leverandøren af køsystemet, Netgroup Data Center.
- Jeg har fået at vide af Netgroup, at systemfejlen har gjort, at det første kønummer, som man fik, ikke var det rigtige. Det betød, at folk fik at vide, at de røg ned i køen. Senere blev kø-placeringen helt fjernet fra sitet. Det skal vi naturligivis have kigget på, når det her er overstået, for det var jo beklageligt, siger Jeppe Michael Jensen.
Kaos brudt ud
Også i andre lande er kaos brudt ud i forbindelse med salget af billetter til den irske gruppes kommende turne.
I det billede glæder Jeppe Jensen fra E-Billetter sig over, at det pågældende billetsystem faktisk ikke gik i sort, selv om han erkender, at systemet ikke har fungeret optimalt.
- Det er jo kedeligt for de kunder, der ikke kom igennem, men vi mener, at vores applikation rent teknisk har fungeret fint hele tiden under det meget store pres. Vi har noteret os nogle lokale problemer, som skal rettes, men der har ikke været tale om noget stort nedbrud, siger han.
Jeppe Michael Jensen ønsker ikke at oplyse, hvor mange billetter, der er blevet solgt over nettet, inden der blev meldt udsolgt omkring klokken 14:30.
Fordelt ligeligt
Computerworld Online erfarer dog, at de omkring 40.000 billetter er blevet fordelt nogenlunde ligeligt mellem Fona-butikkerne, Parkens call-center og E-Billetter.
E-Billetter har tidligere anvendt kø-systemet til mindre arrangementer med stor succes. Systemet ligger oven på E-Billetters 'rigtige' billet-system og sorterer folk i den rækkefølge, som de kommer ind på, så de kan blive betjent i rækkefølge.
- Vi har fået mange positive tilbagemeldinger tidligere på systemet. Nu skal vi have gennemgået dagen og have læst de mange kundemails, som vi har modtaget, igennem, så vi kan gøre det endnu bedre til næste gang, siger Jeppe Michael Jensen.