Danware for dårlig til at sælge varen

Danware mangler styrke i sin distribution og må derfor skuffe sine aktionærer med forholdsvis små markedsandele og moderat vækst. Selskabet er profitabelt og finansielt sundt, men det udnytter ikke sit vækstpotentiale, siger en analytiker.

En smal salgskanal begrænser det børsnoterede softwarefirma Danwares vækstmuligheder, vurderer analytiker Claus Almer fra investeringsbanken ABG Sundal Collier.

Danware har klaret sig gennem de senere års it-krise med høj lønsomhed og en god likviditet og uden de store skrammer på omsætningen.

Men nu er tiderne forandret, og der kræves igen vækstboller på it-suppen for at aktionærerne kan opleve et løft i deres formue. Men Danware er ikke dygtig nok til at udnytte sit markedspotentiale, kritiserer analytikeren.

Bedste løsning - dårligt salg
Hovedproduktet, Netop Remote Control, som udgør over 70 procent af Danwares salg, er af brancheblade kåret som den bedste løsning på markedet, men det kan man langt fra se på salget.

- Har man den bedste løsning kan man ikke stille sig tilfreds med at have en markedsandel på syv til 10 procent i Europa og mellem en og tre procent i USA, siger Claus Almer.

Fra Birkerød er Danwares administrerende direktør Peter Grøndahl enig i at salgskanalen kan forbedres, men han vurderer, at selskabet er på rette vej.

- Vi kigger selvfølgelig hele tiden på hvad vi kan gøre bedre og hvordan. Vi er ikke styret af hvordan analytikere synes vi klarer opgaven. Men kan det blive bedre? Ja, naturligvis kan det blive bedre, siger Peter Grøndahl.

Danware bruger indirekte salgskanaler i mere end 50 lande, men manglen på distributører gør, ifølge analytikeren, at produktet ikke kommer til sin ret.

- Skal man følge en strategi om høj vækst må Danware udvide sin distributionskanal, så selskabet får flere hænder til at sælge deres produkter. Øget salg er den metode, som giver størst mulig løftestangseffekt af det arbejde Danware nu engang har foretaget, ræsonnerer Claus Almer.

Danwares eneste omkostning ved at sælge mere af dets produkt er prisen på en cd-rom, når først udviklingen er betalt, så lønsomheden ved mersalg er meget høj.

Amerikanere har fordel
I dag er Symantecs, pc-Anywhere, den største konkurrent med en markedsandel på over 50 procent i enterprisemarkedet, hvor Danware også retter sin fokus.

Den amerikanske virksomhed har fordel i at kunne bundte sit produkt sammen med sin velkendte antivirus-software.

- Markedet er ved at modnes, så markant vækst kan kun opnås ved at øge sin markedsandel, og i dag hindrer Danwares manglende styrke i kanalen en forbedring, lyder dommen fra ABG Sundal Collier.

Danware har netop lanceret en ny version af sit hovedprodukt, men for at stille investeringsbanken tilfreds skal der vises vækst, og der kræver at Danware haler nogle store ordrer i land.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S