Apple har knap nok lanceret sin nye Tiger, før det første sagsanlæg er på vej.
Det amerikanske e-handelssite Tiger Direct mener nemlig, at Apple krænker dets varemærke så meget, at selskabet lægger sag an mod Apple.
Tiger Direct mener, at Apples anvendelse af ordet Tiger vil forvirre kunderne.
I sagsanlægget kræver Tiger Direct, at Apple omgående tilbagekalder navnet, ligesom selskabet med omgående virkning vil have nedlagt forbud mod, at der udsendes flere produkter med Tiger-navnet.
Det kan i yderste konsekvens betyde, at Apple må stoppe med at distribuere selskabets nye styresystem Mac OS X 10.4 allerede i denne uge, hvor de indledende retsmøder finder sted.
Tiger Direct er et datterselskab af Systemax, der blev etableret i 1987, og som sælger computerudstyr via sitet tigerdirect.com. Sitet har ifølge selskabet i årevis været på Nielsen Net Ratings Top 10-liste over e-handelssites, hedder det.
Tiger Direct mener, at Apples Tiger-kampagne, der netop er blevet sendt i luften med brask og bram vil forvirre kunderne og at den desuden krænker selskabets varemærke.
Apples kampagne har da også i stort omfang ordet Tiger som omdrejningspunkt. Blandt andet bliver kunder omdirigeret til et "Tiger Center", der indeholder produkt-kategorier, som Tiger Direct også fører, mener Tiger Direct.
Tiger-kampagnen har desuden med et slag banket Tiger Direct ud af den top-position på Google og Yahoos søgemaskiner, som selskabet ellers har haft.