Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand)

Derfor er Salesforce revnende ligeglad med, at konkurrenten Microsoft ejer en stor del af selskabets nye forretningspartner

Salesforce Trailblazer DX i San Francisco: Det var en overraskelse, at Salesforce har indgået partnerskab med OpenAI, som for nylig modtog en stor investering og afgav en større ejerandel til Microsoft, som en af de større konkurrenter til Salesforce på flere områder, men det er der intet odiøst i, lyder det.

Det er ikke længe siden, at Microsoft investerede 10 milliarder dollar i OpenAI til gengæld for en ejerandel på 49 procent.

Derfor kom det nok som en overraskelse for mange, at Salesforce ved konferencen Trailblazer DX annoncerede et partnerskab med netop OpenAI, selv om den nylige medejer Microsoft er konkurrent til Salesforce både inden for forretningsstyring og inden for kommunikationsplatforme i forhold til Slack mod Teams.

Salesforce har sågar indleveret en klage til EU-Komissionen mod Microsoft Teams, som stadig er under behandling.

Men der er intet odiøst i det nye partnerskab, for OpenAI's mål er at udbredde dets teknologi bredt, lyder det fra Jacky Rocca, senior director for product management for Slack hos Salesforce.

”OpenAI har været en langsigtet Slack-kunde og stoler meget på Slack til deres daglige arbejde,” siger hun til Computerworld.

Hun fortæller, at OpenAI-teamet hoppede meget frem og tilbage mellem Slack og deres egen side, indtil de besluttede at bygge en GPT-app, der kunne integrere begge.

”Så de kom til os og sagde, ’vi tror faktisk flere mennesker ville få værdi ud af dette’,” siger hun og fortsætter:

”Deres mål er virkelig at gøre deres teknologi ret universelt tilgængelig.”

Men hvorfor er det optmalt for jer at indgå i et partnerskab med netop en virksomhed, der er delvist ejet af en konkurrent?

”I sidste ende lytter vi til kunderne, og hvad de efterspørger.”

”Vi havde et kundemøde med et Fortune 100-firma og spurgte dem, hvad deres største udfordringer var i forhold til Slack. Og én ting var, at der sker så meget i Slack, at de ønsker at organisere deres information bedre. Så de har dette problem med informationsoverbelastning, som mange af os kæmper med,” siger hun.

Uvidende om, at der faktisk var en annoncering på vej om netop et samarbejde, havde den navngivende kunde spurgt, om Slack og ChatGPT kunne indgå et samarbejde.

Det understreger overfor Jackie Rocca, at det er det rigtige partnerskab.

”Vi hører faktisk kunder komme til os og bede om den slags løsninger. Og det er også det, der virkelig driver dette partnerskab,” siger hun.

Lige nu har samarbejdet kastet produktet EinsteinGPT af sig, som lige nu er i beta og har følgende funktioner:

  • Einstein GPT til salg: Autogenerer salgsopgaver som at skrive e-mails, planlægge møder og forberede den næste interaktion.

  • Einstein GPT til Service: Generer vidensartikler fra tidligere sagsnotater. Autogenerer personlige chat-svar fra agenter for at øge kundetilfredsheden gennem personlige og fremskyndede serviceinteraktioner.

  • Einstein GPT til Marketing: Generer dynamisk personligt indhold for at engagere kunder og kundeemner på tværs af e-mail, mobil, web og annoncering.

  • Einstein GPT til Slack Customer 360-apps: AI-drevet kundeindsigt i Slack som opsummeringer af salgsmuligheder og overfladebrugerhandlinger som opdatering af vidensartikler.

  • Einstein GPT til udviklere: Skal forbedre udviklerproduktiviteten med Salesforce Researchs proprietære store sprogmodel ved at bruge en AI-chatassistent til at generere kode og stille spørgsmål til sprog som Apex.
Lige nu er det dog kun på engelsk, og det er uvist, hvor længe kunder med andre modersmål må vente.