Novo Nordisk har lavet sin egen udgave af ChatGPT

Beslutningen om at udvikle en intern version af ChatGPT er blandt andet fordi, at Novo Nordisk ikke vil risikere, at følsomme data slipper ud via en offentlig chatbot.

Artikel top billede

(Foto: © Martin Nordmark)

Medicinalselskabets private chatbot gør det blandt andet muligt at analysere store datamængder, hvilket kan effektivisere de ansattes videnskabelige arbejde.

Det skriver Finans.

Udarbejdelsen af Novo Nordisk’s interne chatbot sker efter, at selskabet har oplevet en enorm stor nysgerrighed på kunstig intelligens fra medarbejderne.

Beslutningen om at udvikle en intern version af ChatGPT er blandt andet fordi, at Novo Nordisk opererer indenfor et meget reguleret område, og selskabet ikke vil risikere, at eventuelle følsomme data slipper ud via en offentlig chatbot.

Et af skrækeksemplerne på det, var da en ansat på Samsungs mikrochips-fabrik i Sydkorea ved en fejl kom til at lække fortrolige oplysninger i ChatGPT.

Det skete ved, at medarbejderen indsatte en fortrolig kode og bad ChatGPT om at optimere den.

Flere tech-giganter har udtrykt bekymring for netop datalæk ved medarbejdernes brug af ChatGPT.

I Danmark har IBM forbudt sine ansatte at bruge ChatGPT af frygt for datalæk, fordi topchef i IBM Danmark, Thomas Kovsted, ikke mener, at der er stor nok gennemsigtighed i forhold til den datamodel, der ligger bag OpenAI’s chatbot.

Novo egenudviklede chatbot er placeret i en privat cloud, der skal sikre, at selskabet har kontrol over de data, der kommer ud og ind.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job