Har mobilfirmaerne glemt oplevelserne?

Det er svært at slå igennem på indholdsmarkedet, med mindre der er en kendt mærkevare at læne sig op af. Udviklingen er fokuseret på penge og ikke på oplevelser. Det mener to, der ved hvad de taler om. Mød Pouline Middleton fra Crossroads Copenhagen og Morten Remmer, Nordisk Film Interactive.

På minikonferencen 'Nye koncepter til mobile terminaler' i sidste uge, mødtes Pouline Middleton, direktør for Crossroads Copenhagen og Morten Remmer, chef for mobildivisionen hos Nordisk Film Interactive til en snak om, hvor udviklingen er på vej hen, og om det bliver teknologi, indhold eller behov, der driver udviklingen.

- Teleudbyderne har været langsomme til at udvikle indhold, for det kræver nogle andre kompetencer, som ikke alle har haft. Teknologi, markedskendskab og kreativitet kombineres i en kompleks proces, der er nødvendig for at skabe noget godt indhold, vurderer Pouline Middleton.

Hun mener, at operatørerne har glemt at tænkt i oplevelser.

Skal kunne betale sig
Der er en indbygget konflikt mellem, at mobilt indhold skal kunne betale sig samtidig med, at der skal skabes innovation. Kendte mærkevarer og koncepter får mest fokus. Mindre og mere skæve koncepter har sværere ved at komme igennem, hvis ikke der er appel til masserne.

- Om ganske kort tid bliver man nødt til at tænke meget mere segmenteret. Underholdningsmarkedet møder forbrugerne, hvor de er. Men man er begrænset af landegrænserne. Du kan ikke som på nettet hente udenlandsk indhold, siger Morten Remmer.

Betal mere for mindre
Morten Remmer ser mobil underholdning som midlet mod 'mikro-kedsomhed'. Det bruges, når små tidslommer skal slås ihjel.

- Behovet for underholdning vil altid være der og det bliver ikke mindre. Det er supervigtigt, at det kan betale sig. Telefonen har en indbygget betalingsløsning, så det er nemmere at få folk til at betale, hvis man sammenligner med nettet. Folk betaler gerne mere for noget til mobilen, forklarer Morten Remmer.

Han bruger ringetoner og musiknumre som eksempel. Folk betaler gladelig 15 kroner for en ringetone, der består af en sjettedel af et musiknummer, der på nettet koster otte kroner som single.

- Det har at gøre med tilgængelighed. Det er luksus. Men hvis ikke, der er nogen, der gider betale for indhold, er der heller ikke nogen, der gider udvikle det, mener Morten Remmer.

Et skøn fra Nordisk Film angiver, at det nordiske marked for mobil underholdning vil vokse fra at have en værdi på næsten 2,9 milliarder kroner i 2005 til 3,9 milliarder kroner næste år.

Men det er stadig ringetoner, logoer og ikoner, der driver markedet. Ofte produkter, der stammer fra kendte koncepter fra andre medier.

Svært at slå igennem
Men hvordan undgår man, at det bliver det samme, der går igen på alle platforme? For eksempel et reality-show, der både er på TV, radio, nettet, som ringetone, SMS-opdateringer og som mobilspil.

- Kendte brands har lettere ved få opmærksomhed. Det er jo stadig en forholdsvis begrænset platform. Der tager tid, før der kommer noget, der er så stærkt, at det krydser over fra mobilen, siger Morten Remmer.

Det måske eneste eksempel er en ringetone, der er blevet så populær, at den udkom som single og nu ligger nummer et på den engelske hitliste.

De to er enige om, at udviklingen kræver en kritisk masse af forbrugere og mobiler. Brugssituation, distribution og markedsføring er simpelthen flaskehalse indtil videre.

- Det er ikke særligt dyrt at lave et mobilspil, men det er svært at komme igennem med det, forklarer Morten Remmer.

- De små kreative firmaer sætter gang i udviklingen og hvis de klarer sig, bliver de tit opkøbt af store firmaer. Det skyldes, at der ofte er en træghed i store organisationer, der gør det svært at være kreativ. Det kræver risikovillighed, vurderer Pouline Middleton.

Hun sætter sin lid til, at de kreative hoveder med tiden vil få åbnet øjnene på forbrugere og operatører, så teknologiens muligheder bliver tydeligere.

- Det er nyt og abstrakt, hvis det ikke er set før. Folk kan have svært ved at forholde sig til, om de savner en bestemt feature på deres telefon, supplerer Morten Remmer.

Markedet løber stærkt
Markedet ændrer sig også hurtigt. Når en trend eller en smag slår igennem, skal der løbes stærkt.

- Når man har skabt noget, der virker, skal man være parat til at skrotte den og gå videre, for ting holder ikke i årevis, mener Pouline Middleton.

I hvert fald ikke teknologisk. Nordisk Film lancerer snart Olsen Banden som spil, og konceptet har immervæk 30 år på bagen. Historien består.

Morten Remmer mener dog, at mobilt indhold først får overstået alle børnesygdommene om 3-5 år. Om det bliver underholdning eller tjenester, der driver udviklingen, vil vise sig.

- Men underholdning er let at kommunikere, det taler til følelserne, siger Morten Remmer.

Konferencen blev afholdt torsdag hos Crossroads Copenhagen, et netværk af offentlige og private partnere inden for kultur, medier og kommunikationsteknologi.

Der blev desuden præsenteret adskillige koncepter fra studerende på IT-Universitetet, Danmarks Designskole og Københavns Universitet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S