AI har gjort intranettet vigtigere end nogensinde – sådan forbereder du dig til Intranet 3.0

Klumme: AI-værktøjer er kun så gode som deres datagrundlag. Derfor er intranet mere forretningskritisk end nogensinde. Et velorganiseret intranet tillader nemlig AI at levere uhørt præcise og relevante svar på brugerspørgsmål – så både vidensdeling og beslutningsprocesser styrkes markant på tværs af organisationen.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Bevares… som intranetleverandør har vi altid set intranettet som en uundværlig ressource. De virksomhedsledere, som endnu ikke har omfavnet denne indsigt, har muligvis overset essentielle fordele – eller også har vi, og branchen generelt, ikke været effektive nok til at kommunikere værdien opad i hierarkiet.

Men hvis der er én ting, der kan vække bestyrelser og direktørers opmærksomhed, så er det AI. Snart vil de fleste større og mellemstore organisationer integrere deres egen GPT-model, tæt knyttet til virksomhedens vidensbase.

Vi ser allerede en markant øget interesse for intranettet fra organisationers side. Årsagen? Hvis du ønsker, at generativ AI skal bidrage værdifuldt til din virksomhed med kontekstuelt relevante indsigter baseret på organisationens kollektive viden, så er intranettet ofte omdrejningspunktet.

Forståelsen skal være klar: AI kan kun bistå effektivt, når den fodres med korrekte, valide og strukturerede data.

I dagens digitale arbejdsmiljø, hvor søgning efter information ofte er fragmenteret over flere platforme som SharePoint, e-mails, intranettet, MS Teams og så videre, er processen både tidskrævende og ineffektiv. Søgninger resulterer typisk i links frem for direkte svar.

For eksempel, forestil dig en AI, der ikke blot finder et mødereferat på dit intranet, men også fremhæver de vigtigste beslutninger taget, baseret på samtaler og dokumenter fra en specifik projektgruppe.

Dette er kun muligt, hvis AI'en har adgang til godt organiserede og kontekstrige data.

Ideel datakilde

I virkeligheden er dit intranet en ideel datakilde for AI.

Det handler nemlig ikke kun om opbevaring af data, men også om den kontekst, dataene er en del af.

Hvis et dokument om et projekt er gemt inden for en specifik arbejdsgruppes område på intranettet, bidrager det med værdifuld kontekst til AI'en, som kan forstå og anvende informationen mere præcist.

En velstruktureret organisationsstruktur på dit intranet gør, at AI'en kan identificere, hvem du er, og hvilken afdeling du tilhører, hvilket skræddersyr svarene til netop dine behov og adgangsniveau.

Så hvilke initiativer kan du konkret iværksætte, for at få den ønskede datakvalitet på intranettet – og hvad kan det indebære:

1) Ledelsen må udarbejde en strategi og målsætning for hvilken hjælp, som man ønsker medarbejderne skal modtage via virksomhedens interne AI.

Hvilken konkret rolle skal AI spille, når medarbejdere søger viden og inspiration internt. Tro ikke at din plan holder evigt. Denne verden er i konstant bevægelse, så vær forberedt på en light-plan, som hurtigt kan og bør ændres.

2) Ledelsen bør udarbejde konkrete målsætninger.

Som for eksempel:

a. Ved udgangen af år 1 skal tiden det tager at finde relevant information være nedbragt med X-minutter (Lav en standardiseret test, som kan gentages før/nu)

b. Kvaliteten og præcisionen af svar skal, via medarbejderens subjektive vurdering, være hævet med X-point. (Lav en standardiseret test, som kan gentages før/nu)

3) Nedsæt en arbejdsgruppe, som får til ansvar at sanere informationerne på intranettet.

Alle afdelinger, og dermed al kollektiv viden, bør være repræsenteret på hensigtsmæssigt vis. Arbejdsgruppens opgave bliver kort sagt:

a. At sørge for at slette eller arkivere al den information som ikke længere repræsenterer virksomhedens virkelighed

b. At ændre og omskrive relevant information, som er relevant men upræcist
i. Har dit intranet indbygget funktionalitet til at fremfinde gammelt og ubenyttet funktionalitet, så start der. Det er en hurtig måde at få identificeret de første oplagte udløbne og upræcise informationer

c. At tilføje information, som ikke allerede findes

4) Udarbejd en governance-plan for hvorledes dette nyligt reviderede indhold løbende holdes ajour.

En klar definition og kommunikation af roller i denne plan er essentiel, da indhold hurtigt kan ”sande til” igen.

a. Den gode nyhed her er, at når man først via hårdt manuelt arbejde, som beskrevet ovenfor har etableret en sund datakilde med validt indhold, så vil man inden længe kunne bede sin AI administrere og udbygge indholdet, og man nærmer sig dermed et sandt Nirvana, hvor man får et selvudviklende og selvadministrerende intranet.

Det er essentielt at være opmærksom på potentielle udfordringer, såsom datasikkerhed og risikoen for fejlinformation.

Ved at navigere klogt i disse farvande kan vi maksimere AI's potentiale på en sikker og ansvarlig måde – et område som er så stort og vigtigt, at det vil blive adresseret særskilt i sin egen klumme.

I min næste klumme vil jeg dykke ned i konkrete AI-drevne funktioner, som allerede nu beriger førende intranetplatforme, og hvordan de kan transformere din organisations vidensdeling og beslutningsprocesser.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

KMD A/S

SAP-arkitekt

Nordjylland

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S