LIVE-BLOG:Følg det danske landsholds jagt på guld ved finalen i EM i cybersikkerhed

Artikel top billede

(Foto: unsplash)

It-afdelingerne bliver fyldt med humaniora i fremtiden. Er I klar?

Klumme: It-branchen kommer til at forandre sig hurtigere, end du kan nå at sige datamodellering. I den forandring kommer humaniora til at spille en afgørende rolle.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Kodning var forbeholdt dataeksperter. Softwareudvikling var forbeholdt it-afdelingen. It-branchen var forbeholdt specialister, der var skolet i teknologi.

Var.

Ét lille ord, hvis betydning er stor i denne sammenhæng.

For jeg er overbevist om, at det hører sig fortiden til.

Siden jeg selv blev en del af it-branchen, har jeg set den forandre sig markant.

Og jeg er overbevist om, vi kun har set begyndelsen på en udvikling, der vil tage endnu mere fart i de kommende år.

Der bliver det ikke kun eksamensbeviser fra STEM-uddannelserne, der kommer til at pryde LinkedIn-titlerne. Lad mig forklare hvorfor:

Der er færre indskrivninger på it-uddannelserne, fordi der er nedskæringer.

Det er en skam, og vi skal fortsat gøre alt, hvad vi kan, for at vise fremtidens talenter, at et arbejde i STEM-fagene er et inspirerende karrierevalg. Det er den ene åbenlyse del af forklaringen.

Den anden del handler om, at faget udvikler sig.

It handler ikke længere kun om teknisk viden og algoritmer, men i stigende grad om evnen til at tænke ud af boksen og forstå mennesker.

Vi skal skabe intuitive løsninger, der passer ind i en verden, der konstant får nye input og hele tiden ændrer sig.

Brugerne kræver mere komplekse løsninger, som løser deres problemer hurtigt og effektivt.

At leve op til det kræver begreb om etik, vores kultur og samfund – og det er her, humanisterne kommer ind.

Fremtidens konkurrenceparameter

Hvis vi fortsætter med at se it som en isoleret, teknisk disciplin, risikerer vi at miste det store billede og sakke bagud.

Det bliver fremtidens konkurrenceparameter at turde at stille spørgsmål på nye måder og finde atypiske svar på dem. Og dén perspektivændring kommer ikke af sig selv.

Opgaven ligger i første omgang ude hos virksomhederne, hvor it-udfordringer skal sættes fri i forretningen snarere end at flytte fra skrivebord til skrivebord i it-afdelingen.

Vi har selv indført nye måder at nedsætte projektgrupper og bruger i højere grad crowdsourcing på tværs af alle afdelinger.

Snarere end at lægge opgaven ét sted får de medarbejdere, der brænder for at arbejde videre med projektet, opgaven.

Når mandatet bliver givet på tværs af organisationen, skaber det unikke løsninger, netop fordi vi trækker på forskellige fagligheder og perspektiver.

Senest har vi skabt resultater med en intern AI-spurt drevet af tre nysgerrige medarbejdere, som på sigt har uddannet mere end 180 medarbejdere i at løse hverdagsudfordringer med AI.

Det kræver mod at lukke krøllede hjerner ind i it-afdelingerne – eller nedlægge it-afdelingerne og sprede kompetencen ud i virksomheden.

Uanset er det ikke nok at ansætte faglige kloner, flere ingeniører, udviklere eller dataspecialister; vi skal tænke mangfoldigt blandt køn, uddannelsesbaggrunde og mennesketyper.

I den ideelle verden vil det lede til, at flere opdager, at arbejdet med it er mangfoldigt og et interessant og kreativt miljø at bevæge sig i.

Det vil øge interessen for STEM-uddannelserne, samtidig med at kandidaterne får selskab af andre fagligheder og humanister ude i virksomhederne.

I dag har vi har værktøjer til at hjælpe os med dele af det tekniske - for eksempel er det langt nemmere at lære at udvikle i dag, fordi programmerne er blevet mere intuitive at forstå.

Og kunstig intelligens giver i dag en hjælpende hånd med til alt lige fra fejlfinding i koder til undervisning i softwareforståelse.

Men teknologien kan ikke tænke selv, og derfor skal perspektivet bredes ud.

Hvis vi ønsker en it-branche, der er rustet til fremtidens udfordringer, skal vi turde at vende tingene på hovedet og tænke anderledes. Det kan humanisterne hjælpe os med.

Derfor kommer de. Er I klar?

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.