Clouden er god, men kan hurtigt blive dyr – og alt for mange har mistet overblikket

Klumme: Cloud’en kan i mine øjne sidestilles med den industrielle revolution for måden, hvorpå teknologien har ændret vores verden og vores erhvervsliv. Men teknologien kan også hurtigt blive omfattende.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Cloud-platformene har revolutioneret verden og den måde, at virksomheder både driftes og udvikler sig på.

Aldrig før har man kunne skalere ens virksomhed i sådan en grad, og aldrig før har alle typer virksomheder haft mulighed for og adgang til den form for teknologi, som clouden tillader.

Fra store enterprise-mastodonter med massive AWS-opsætninger helt ned til den lille håndværkervirksomhed med Office 365.

Skaleringsmulighederne er fantastiske, og vi havde ikke haft nogle af de mest prominente teknologier og tjenester på markedet, havde det ikke været for cloud-tjenesterne.

Men som med alle store teknologier handler det om, hvordan den benyttes.

Clouden – uanset hvilken af de mange udbydere – er et glubsk væsen, som kan være svær at tøjle, eller i hvert fald svært at overskue. Særligt hvis man som mange gør – og i stigende grad higer efter – benytter sig af flere platforme på én gang.

Det betyder, at omkostningerne hurtigt løber løbsk, eller at man ikke får evalueret ordentligt på projekter, da forskellige platforme er uforenelige, hvilket fører til fejlagtige forretningsbeslutninger.

Derfor er den rette monitoreringstilgang af hele cloud’en en nødvendighed – for den rette brug af cloud’en er en markant og differentierende forretningsdriver – og den forkerte et sort hul.

Gør man ikke det, så forsvinder selve formålet med clouden.

Gå ikke blindt ind i multi-clouds

Cloud-miljøerne er et slaraffenland for it-udviklere, men alt har en pris – bogstaveligt talt.

Det er en slikbutik, hvor man køber ydeevne per målt (g)ram, hvilket giver uanede muligheder til at vækste og fremme virksomheden og dens udvikling.

Men der er så mange faldgruber, hvor menneskelige fejl eller de forkerte valg kan betyde væsentlige omkostninger.

Det skal på ingen måde ses som en kritik af vores allesammen dygtige udviklere og it-afdelinger – tværtimod, for den her type fejl er menneskelige:

Vi har alle hørt om skrækhistorier om store databaser og store compute instancer, som har kørt i månedsvis og kostet titusindvis af dollars, da ingen bekymrede sig om at slukke efter brug, og der ikke eksisterede en central funktion til opfølgning på cloud costs – men netop derfor er det nødvendigt, at der er overblik over omkostningerne.

Det kan gøres via hver enkelt cloud-platforms dashboards og cost-rapportings-tools (og selv der kan det være uoverskueligt), men problemet mangedobles for hver ekstra cloud-platform, der benyttes.

Hvilket sker i stigende grad: Vi oplever en betydelig interesse og vækst i brugen af multicloud, hvor virksomheder kan udnytte de bedste platforme til opgaven, frem for kun at benytte én.

Det styrker agiliteten og i vores optik også vækstmulighederne, men på bekostning af kompleksiteten. Man bør derfor ikke gå blindt ind i multicloud.

Ikke et fy-ord

Monitorering er ofte et negativt ord, når det kommer til clouden.

Til det siger jeg, drop det. Vores it-afdelinger har i forvejen i gang i hundredvis af ting på én gang, og derfor sker der fejl.

Samtidig er overvågningen af omkostninger i cloud’en en fælles opgave: I det praktiske er det de enkelte udvikleres, men som overordnet rolle er det en finansiel opgave.

Fuldstændig som det er en finansiel opgave at gennemgå og overvåge omkostninger på alt fra kaffeforbruget på kontoret til logistikudgifter og med de rette tools og rapportering kan du gøre finance i stand til at tage en relevant diskussion med dine udvikler omkring om omkostningerne giver mening set i forhold til den forretningsmæssige værdi som det giver.

Derfor anbefales det også, at man har én platform med et overordnet overblik over omkostninger.

Det kan klares på mange måder, og der findes en række løsninger på markedet. Vigtigst er, at du får skabt dig et overblik over jeres samlede platforme – og jeres samlede projekter.

Cloud’en er så agil og foranderlig, at en statisk løsning sjældent er god, og det kræver sin projektleder at holde styr på tværs af de forskellige cloud-dashboards på én gang.

Det betyder ikke, at du skal til at micromanage din it-afdeling. Langt fra, for så kan du være sikker på, at der sker mandefald i afdelingen. Og vi ved alle, hvor svært det er at finde nye kollegaer i disse tider.

Men med den rette tilgang til monitorering kan du slippe afdelingen fri, ved at give dem de rette rammer.

Det vil give mulighed for at stoppe løbske udgifter, men det giver også et vigtigt redskab, når det kommer til både efterevaluering og in flight cost control af projekter: Fik vi det ud af projektet, vi ville, og til hvilken pris?

Det var omkostningerne værd – eller kan vi fremadrettet løse opgaven på en mere kosteffektiv måde, eventuelt i et andet cloud-miljø?

Multicloud er kommet for at blive – men vi skal huske også at kunne multi-tilse dem. Ellers går det multi-galt.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager, Maverick

    Københavnsområdet

    Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

    Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

    Region Sjælland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S