MobilePay kommer med kras kritik af Nets efter nedbrud: I trækker tiden

MobilePay mener selv at have løsningen på den type nedbrud, som hele landet mærkede lørdag aften.

Artikel top billede

(Foto: MobilePay/PR)

Det skabte store problemer rundt i landet, da betalingsgiganten Nets lørdag aften oplevede et flere timer langt nedbrud, som gjorde, at danskerne ikke kunne betale med kort.

Nu retter MobilePay også kritik af Nets efter episoden, skriver Politiken.

MobilePay oplyser, at selskabet har en løsning, der er baseret på straksbetalinger, som kan sikre betalinger direkte fra en borgers konto til den forretning, som sælger en given vare, og løsningen virker uden brug af kort.

MobilePays kritik af Nets kommer, fordi MobilePay mener, at deres løsning kunne have fikset problemet lørdag aften, men løsningen er ikke implementeret i langt de fleste af landets betalingsautomater, hvilket ifølge mobilbetalingsselskabet skyldes, at Nets bevidst trækker tiden ud for at implementere løsningen.

"Hvis der kommer et nedbrud, så vil vi have mulighed for fortsat at køre alle transaktioner med vores nye løsning. Men vi oplever, at den ledende spiller på markedet, Nets, er meget langsomme med at få lavet de opdateringer, der er nødvendige," siger Jeanette Hertzum, der er landechef for MobilePay, til Politiken.

Nets, som står bag Dankortet og de fleste af landets betalingsterminaler, oplyser til mediet, at der gang i en dialog med kunderne for at sikre den bedste betalingsoplevelse, men selskabet svarer ikke direkte på, hvornår og hvorvidt MobilePays nye løsning kommer ud til terminalerne.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job