Microsoft: Hackere udnytter kendt SharePoint-sårbarhed til at sprede ransomware – over 400 organisationer nu ramt

Minimum 400 organisationer - fra Bornholms kommune til USA's energiministerium - er eller har været udsat for cyberangreb som følge af en sikkerhedsbrist i Microsoft Sharepoint.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Et alvorligt sikkerhedshul i Microsofts SharePoint-software bliver udnyttet til at sprede ransomware, advarer Microsoft.

Angrebene er en eskalation af en kampagne, der allerede har kompromitteret mindst 400 organisationer verden over – herunder danske Bornholms Regionskommune.

I et blogindlæg offentliggjort sent onsdag advarer Microsoft om, at den kendte SharePoint-sårbarhed, som selskabet tidligere på ugen udsendte en nødopdatering ud for at lappe, nu bliver udnyttet i en omfattende ransomware-kampagne.

Ifølge Microsoft står den kinesisk-forbundne hackergruppe “Storm-2603” bag de seneste angreb, hvor ofrenes netværk lammes, indtil en digital løsesum betales.

Microsoft skriver, at der er tale om en “eskalation” i forhold til tidligere angreb, der primært var centreret omkring datatyveri. Den nye fase indebærer langt større forstyrrelser og potentielt kritiske konsekvenser for de ramte organisationer.

Langt over 400 virksomheder kan være ramt

Ifølge det hollandske cybersikkerhedsfirma Eye Security er mindst 400 organisationer allerede ramt, hvilket er en markant stigning i forhold til de omkring 100 tilfælde, der blev rapporteret i weekenden.

Og der er højst sandsynligt langt flere, der er ramt, siger Vaisha Bernard, der er chef for hacking hos Eye Security til Reuters.

”Der er mange flere, fordi ikke alle angreb efterlader spor, vi kan scanne efter.”

Blandt ofrene er det amerikanske energiministerium herunder dets nationale nukleare sikkerhedsadministration (NNSA), der blandt andet har ansvar for USA’s atomvåben.

”Fredag den 18. juli begyndte udnyttelsen af en Microsoft SharePoint zero-day-sårbarhed at påvirke Energiministeriet, herunder NNSA. Ministeriet blev kun minimalt påvirket på grund af sin udbredte brug af Microsoft M365-skyen og meget effektive cybersikkerhedssystemer. Et meget lille antal systemer blev påvirket. Alle berørte systemer er ved at blive gendannet,” udtaler en talsmand fra NNSA til The Register.

Derudover rapporterer flere medier, herunder NextGov og Politico, at en bred vifte af amerikanske myndigheder er blevet ramt. Microsoft og den amerikanske cybersikkerhedsmyndighed CISA har endnu ikke kommenteret angrebenes omfang.

Sårbarheden blev opdaget i foråret

De berørte versioner inkluderer SharePoint Enterprise Server 2016, 2019 og SharePoint Server Subscription Edition.

Angrebene udnytter en kombination af to kritiske sårbarheder – CVE-2025-53770 og CVE-2025-53771 – som tilsammen gør det muligt at omgå autentificering og udføre ondsindet kode på netværket.

Sårbarheden blev første gang identificeret under en hacker-konkurrence i Berlin i maj. Microsoft udsendte tidligere i juli en nødopdatering, som dog viste sig at være utilstrækkelig.

Først i denne uge fulgte en ny opdatering, som skulle lukke sikkerhedshullet helt.

Microsoft har endnu ikke oplyst, hvor mange organisationer der konkret er ramt, men advarer om, at flere aktører nu kan finde på at udnytte samme sårbarhed.

Bornholms Regionskommune også forsøgt ramt

Også i Danmark har angrebene haft konkrete konsekvenser. Bornholms Regionskommune opdagede torsdag i sidste uge et forsøg på angreb, der eskalerede kraftigt natten til tirsdag.

”Vi var nervøse for, hvor længe vi kunne holde til det her,” fortalte kommunens it-chef Claus Munk til Computerworld tirsdag.

Hjemmesiderne blev tirsdag morgen lukket ned, mens Microsofts opdatering blev implementeret. Efter cirka fire timers arbejde var systemerne tilbage i normal drift.

Bornholm har ikke konstateret datatab, men evaluerer nu hele hændelsen for at forbedre beredskabet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    SAP SuccessFactors Partner Pentos har pr. 1. marts 2026 ansat Plamena Cherneva som Seniorkonsulent indenfor SuccessFactors HCM. Hun skal især beskæftige sig med konfiguration og opsætning af SuccessFactors suiten, samt udvikle smarte løsninger til mellemstore danske virksomheder. Hun kommer fra en stilling som løsningsarkitekt indenfor HR IT hos LEO Pharma. Hun har tidligere beskæftiget sig med HR procesdesign, stamdata og onboarding. Nyt job

    Plamena Cherneva

    SAP SuccessFactors Partner Pentos