Et omfattende cyberangreb har tvunget Japans største bryggeri, Asahi Group Holdings, til midlertidigt at standse sine centrale forretningsfunktioner i hjemlandet.
Virksomheden meddeler, at både ordre- og leverancefunktioner samt callcenter og kundeservice i øjeblikket er ude af drift som følge af et "systemnedbrud forårsaget af et cyberangreb".
"På nuværende tidspunkt er der ikke konstateret læk af personoplysninger eller kundedata til eksterne parter," skriver Asahi i en kortfattet meddelelse offentliggjort mandag morgen, skriver Bleeping Computer.
Virksomheden oplyser desuden, at det kun er de japanske systemer, der er berørt, mens de internationale aktiviteter i Europa, Oceanien og Sydøstasien indtil videre ikke er påvirket.
Angrebet begyndte angiveligt omkring klokken 7 om morgenen lokal tid, men Asahi har ikke oplyst yderligere detaljer om hændelsesforløbet.
Virksomheden har ikke svaret på spørgsmål om eventuel kryptering af systemer eller krav om løsepenge, skriver mediet.
Ingen kendte ransomware-grupper har endnu påtaget sig ansvaret for angrebet.
Stor spiller på verdensmarkedet
Asahi beskæftiger mere end 30.000 medarbejdere og producerer årligt 100 millioner hektoliter drikkevarer.
Virksomheden står bag Japans bedst sælgende øl og kontrollerer omkring en tredjedel af det japanske ølmarked.
I 2024 havde koncernen en omsætning på knap 20 milliarder dollar, hvilket svarer til omkring 127 milliarder kroner.
Udover de stærke rødder i Japan har selskabet gennem en årrække cementeret sin internationale tilstedeværelse med opkøb af markante brands som Peroni, Pilsner Urquell, Grolsch og Fullers.
"Vi undersøger i øjeblikket årsagen til forstyrrelsen og arbejder på at gendanne de berørte systemer," lyder det i meddelelsen fra selskabet.
Samtidig undskylder man over for kunder og forretningspartnere for ulejligheden.
Der er endnu ingen tidshorisont for, hvornår alle systemer forventes gendannet.