Stop chatbotten: Jeg vil tale med et menneske

Klumme: God kundeservice kræver tid, nærvær og mennesker. Ikke flere AI-chatbots.

Artikel top billede

(Foto: Nik / Unsplash)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Du kender det sikkert. Du har et problem, du skal have løst.

Du henvender dig rette sted i håb om at tale med et menneske, der lytter og forstår.

Og ja, du kan også godt komme til at tale med en anden person. Du skal bare tale med en chatbot først.

Du bliver frustreret. Ikke bare fordi det tager tid, men fordi det reducerer dit problem til en standardkategori uden hensyn til nuancer eller kontekst.

Hurtig og stor omvæltning

Chatbottens indtog er kommet på kort tid.

Overalt man henvender sig som kunde, skal man tages imod af en velkomstkomité af AI chatbots.

Nogle vil sige, det er effektivt. At det sparer tid og penge. Men det ændrer ikke på, at det føles upersonligt – og som spild af tid.

For hvorfor skal det være kundens ansvar at hjælpe virksomheden med at sortere det, man ringer om? Det løser jo ikke kundens problem.

Ja, chatbots kan være effektive i et driftsøkonomisk perspektiv. Men det er et snævert perspektiv.

"Personlig betjening bør ikke være en luksus eller en undtagelse"

Jeg har i snart tyve år beskæftiget mig med kundekontakt.

Skal jeg koge mine erfaringer ned til en enkelt læresætning, lyder den: Der er aldrig en kunde, der bliver sur over, at du bruger tid på dem.

Personlig betjening bør ikke være en luksus eller en undtagelse. Det bør være en selvfølge.

I min branche, hvor kunderne synes, det er besværligt at skifte leverandør, er fokus på de besparelser, chatbots kan give, en kortsigtet strategi.

Til gengæld har jeg utallige gange oplevet, hvordan kunder har valgt at blive. Ikke på grund af pris men på grund af betjening.

Vi kan godt erstatte kundeservicemedarbejdere med chatbots. Spørgsmålet er bare, om vi har lyst til det?

Nogle vil måske mene, at jeg lyder som en butiksindehaver i en Morten Korch-film. Fint nok.

Men husk: Vi er alle kunder hos nogen. Og derfor bør vi holde på, at god service er lig med personlig og empatisk betjening i en tid, hvor chatbots kommer.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car