Ørnø og Zangenberg: Er du en sølvpapirshat og sur skeptiker? Eller er du optimist og tror på, at markedet altid har ret?

Tredjedagen af Gartner Symposium flød over med store forventninger, masser af teknologi og store udfordringer. "Langsigtede risici contra gevinster i den nære fremtid er et vigtigt dilemma," skriver Zangeberg og Ørnø.

Artikel top billede

(Foto: Henrik Zangenberg)

Henrik: Nå, Michael, Jeg er nødt til at sige det: Efter to dage med virkelig gode åbningskeynotes var jeg altså ikke helt op at flyve over denne morgens taler.

Vi fik en eventyrer, der slog alle rekorder for gajolæske-visdom under overskriften ”Never give up”. Altså en mand, der frivilligt udsætter sig selv for vanvittige projekter og fortæller os, hvordan han kommer igennem dem under overskrifterne Fail, Fear, Fire og ..jeg har glemt den fjerde, måske var det ”Fuck it..”?

Alle it-chefer skal fokusere på deres eget Mount Everest (en selvpålagt opgave hvor fire af dine venner dør på vejen op). Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige…

Michael: Jeg troede lige, at det var noget for dig, med din kajakhistorie fra i går. Det var heller ikke lige mig. Jeg er med på, at der er noget godt i at lære af sine fejl, arbejde med sig selv, men jeg synes, at jeg har hørt det nogle gange før - ikke at det hjælper.

Jeg er optaget af en sætning, som jeg hørte: ”Du betaler med risk”.

Vi kender forbrugermarkedets version af gratis tjenester, hvor forretningsmodellen er, at du betaler med dine data.

Er virksomhedsudgaven, at du betaler med langsigtede risici for eksempel en teknologistak, der er vildt god, men ikke din.

Prøv at tænke på, hvor meget verdensbilledet har udviklet sig de seneste fem år. Da vi gik på gangen efter keynoten, snakkede vi om 10-20 års beslutninger.

Som gamle rotter i faget kan vi to rimelig godt gennemskue, hvilke beslutninger, som kun har kortsigtede konsekvenser og hvilke, der reelt binder din virksomhed i 10-20 år.

Langsigtede risici contra gevinster i den nære fremtid er et vigtigt dilemma. Er du en sølvpapirshat og sur skeptiker, eller er du optimist og tror på, at markedet altid løser alle problemerne?

Sådan nogle dage på Gartner lægger faktisk lodder i begge skåle, og det bliver ikke nemmere – tværtimod. Kompleksiteten stiger hele tiden (og det er et helt andet problem).

Henrik: Dagens indlæg for mig var Gartners ”CEO Watches” - en undersøgelse, hvor de taler med en masse topchefer (ikke it-chefer) for at få styr på, hvad deres prioriteter er for de kommende år.

Og her blev jeg noget overrasket. Ikke over retningen, men over styrken og ensidigheden.

Alle har tilsyneladende drukket af den helt store spand med Kool-aid [1] blandet op af de store konsulenthuse, så spænd lige sikkerhedsselen: Alle har AI øverst på deres agenda, forventningerne er enorme, og topcheferne ser AI som et værktøj, der skal reducere arbejdsstyrken betydeligt og samtidig give vækst.

Man er ved at ”designe menneskene ud af forretningsmodellerne”, som det så poetisk hedder hos Gartner.

Desværre oplever de fleste topchefer, at det går ALT for langsomt med at få gevinster. Og her er diagnosen åbenbart, at det skyldes it-cheferne, for det er kun 11 procent af topcheferne der tror, at deres CIO kan lede denne forandring.

Michael: Men hvem skal så lede den?

Henrik: Ja, det kom der ikke rigtigt noget godt svar på. Måske man skal kigge i retningen af kultlederne, der står roder rundt i den beskidte spand med forgiftet saftevand. Jeg ved det ikke. Gartner kommer med gode råd til it-cheferne for, hvordan de kommer ind i samtalen.

Og så var vi jo sammen inde og høre ”Emerging Technology Vision 2025” med en af de mange virkelige dygtige analytikere, hollænderen Frank Buytendijk (”It is not a pørsen, it is a machiiine.”).

Han var Gartner, da jeg også var Gartner for 100 år siden. Vi to var begejstrede – yes?

Michael: Ja, det var vi. Faktisk var der en lige linje fra, hvad de føromtalte CEO’er drømmer om. Ud med mennesker og ind med AI-agenter.

Jeg tror egentlig ikke, at det er urealistisk eller at det er noget, som man skal være bekymret for. Vi bliver færre og færre mennesker (i den vestlige verden) til at lave mere og mere.

De af os, der er tilbage, skal så skifte rolle fra at producere til at styre og overvåge produktionen. Gartner spår, at antallet af disse vokser med en faktor 10 frem mod 2035.

Jeg tror, der er en masse kedeligt backoffice-arbejde, som vi får fjernet af AI-agenterne, så vi kan bruge vores kræfter bedre. Jeg elskede i øvrigt termen ”a programmable economy” – al magt til programmørerne (langt om længe).

Henrik: Ja, det sker bare ikke af sig selv, og der er mange forhindringer, der skal ryddes af vejen. Det står klart her på tredjedagen. Mere om nogle af dem senere. Så er der geopolitikken, og hvad det betyder for de aftaler, der skal indgås med store globale leverandører i den nære fremtid.

Gartner har gode bud på, hvor man skal være opmærksom, og der bliver behov for mange gode juridiske kræfter for at sikre robuste aftaler. Leverandørerne er ikke så opmærksomme på udfordringerne som kunderne er, ifølge Gartner.

Michael: Og hvor skal man så være opmærksom?

Henrik: Her er både gamle og nye ting. Gamle ting som beredskabsplaner og beredskabstest bliver endnu vigtigere end før, og så er der alle de områder, hvor man skal være opmærksom på, om leverandøren udfører arbejde eller har data i regioner, man ikke ønsker.

Der er flere ting, man kan gøre for at sikre, at man har fleksibilitet, hvis tingene ændrer sig. Der bliver som sagt masser af arbejde for advokaterne her.

Michael: Jeg var til en workshop som hed European Local Government Session. Det skal forstås med den store Gartner EU-hat på, hvor en lokal regering, er sådan en vi har i Danmark (sic!).

Det var faktisk ret spændende og drejede sig om, hvordan man arbejder med de kræfter, der påvirker et samfund (med vores it-perspektiv). Teknologi, politik, økonomi, aocial/kultur, tillid/etik, regulering og miljø/klima. Hov, hvor blev sikkerhed af?

Det er en parameter i alle syv kræfter. Tag med hjem-værktøjet er at bygge en række scenarier, hvor man laver variationer over udviklingen i de syv dimensioner og dermed begynder at kunne forberede sig på håndtering.

Måske kan man gennem denne model fange noget, men måske ikke lige ser, fordi man har fokus på det, der støjer i nutiden. Værd at tænke videre over.

Henrik: Jeg er vild med data og analytics, så jeg nørdede ned i, hvordan man gør sine data klar til AI.

Her er vi ved et af kerneproblemerne, der skal løses i forbindelse med AI, og det er IKKE nemt.

Det er og bliver fortsat en stor opgave, men AI kan også hjælpe her, men det er ikke uden faldgruber.

Og så var jeg inde for at høre om top trends for data og analytics. Der bliver bare mere og mere data og flere, der vil gennemføre flere og flere analyser på disse data.

”Multimodal Data Fabric” dækker over behovet for at få sammensat et billede af mange forskellige datatyper (relationelle, sensordata, billeder, video, dokumenter) fra både interne og eksterne datakilder.

Det er indviklet og de nyeste værktøjer bruger AI til at strømline datapipelines. Dagens begreb: ”Ambient Invsible Intelligence” – data fra alle de sensorer der er overalt i alting. Og dette er ofte ”Dark Data”, altså data vi ikke bruger – endnu

I den anden ende er der behovet for analyser - nu ikke bare til at understøtte beslutninger, men også til at give forslag til beslutninger og flere steder til at træffe beslutninger. AI-drevne beslutningssystemer bliver mere og mere udbredte.

Leverandører som SAS Institute, Palantir og andre har produkter og der er en Magic Quadrant på vej. Spændende og undertiden kontroversielt.

Michael: En dag tilbage, og så prøver vi at summe lidt op og ikke mindst udgive den definitive ”The Ørnø & Zangenberg Gartner 2025 ordliste”.

Man kan også bruge den til at bygge sin egen bingo-plade til brug i hele 2026. Bliv på kanalen.

[1] Henrik refererer her diskret til ”the Jonestown Massacre”, hvor kultlederen Jim Jones fik 900 mennesker til at begå kollektivt selvmord, ved at drikke forgiftet Kool-aid saftevand i 1978. ”At drikke af Kool-aid´en” er siden blevet en henvisning til blindt at følge et relativt dårligt råd.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S