Debatten om digital suverænitet er blevet reduceret til at handle om hosting og placering af datacentre

ComputerViews: Den digitale suverænitet i Europa lader til at betyde, at vi selv kan hoste amerikanske tjenester. Mere kontrol til europæiske kunder er positivt, men det virker til, at det er lykkes for amerikanske tech-giganter at fratage europæiske tech-virksomheder en stor mulighed.

Artikel top billede

(Foto: Calvin Hanson/Unsplash)

Googles Digital Sovereignty Summit: Ved en konferencehal i München afholder Google sit event om digital suverænitet, men suveræniteten lader mest til at handle om, at europæiske selskaber selv kan få lov at hoste tjenester, men fortsat købe dem af amerikanske leverandører.

Og det er en udbredt trend, som langt fra kun handler om Google.

Google-cheferne fra scenen præsenterer selvfølgelig selskabets suveræne løsninger.

Digital suverænitet defineres af Google som kontrol med data og muligheden for at vælge, og derfor handler løsningerne primært om at holde data på europæisk jord.

Google fremviser muligheder for at benytte cloud-løsninger på selskabets europæiske datacentre, muligheder for at lade en partner køre cloud-platformen gennem deres egne datacentre eller at kunderne selv kan hoste Googles teknologi i deres eget datacenter eller gennem en betroet partner valgt af kunden.

Kernen i løsningerne er dog, at de europæiske kunder fortsat køber amerikansk teknologi og er afhængige af amerikanske tech-giganter, men med ekstra sikkerheder.

Det lader til, at det er blevet den hurtigste måde at berolige de europæiske virksomheder og cloud-kunder på.

Ved eventet er der også flere talere fra europæiske cloud-selskaber som Stackit og S3ns og Clarence, men disse taler især om partnerskaber med Google, hvor disse virksomheder kan tilbyde Google-løsninger fra Europa.

Langt fra kun en Google-ting

Dette er langt fra kun et Google-fænomen.

De andre cloud-giganter som Microsoft, Oracle og AWS har alle igangsat forskellige tiltag til at holde europæiske data på europæisk jord.

Det kan være løsninger som datterselskaber, europæiske bestyrelser, udbygning af datacenterkapaciteten, aftaler med partnere, kryptering af data og meget mere.

Et eksempel er Delos Cloud, som er et datterselskab til tyske SAP og kører på SAP’s datacentre, men som giver kunderne mulighed for at køre Azure-teknologi.

På samme måde har Google Cloud en aftale, hvor kunder kan køre cloud-teknologien fra tech-giganten på tyske T-Systems. Lignende aftaler findes med franske aktører.

Med disse kontroller får kunder mere kontrol med, hvor data befinder sig, men fra et markedsperspektiv får de amerikanske tech-giganter lov at forblive stærkt dominerende på det europæisk marked.

Selv om det åbenlyst ville være svært eller tæt på umuligt for det europæiske tech-landskab og meget af erhvervslivet generelt at klare sig uden de amerikanske tech-giganter, bør det give eftertanke, at de amerikanske tech-giganter i høj grad har overtaget store dele af debatten om europæisk digital suverænitet.

Og at diskussionen og digital suverænitet i høj grad er kommet til at handle om hosting og drift frem for udvikling af europæiske løsninger – som ganske vist også er utrolig svært at skabe.

Det skal også nævnes, at der er europæiske cloud-aktører, som forsøger at drage fordel af den politiske debat og markedssituation om suverænitet. Det kan være OVHcloud, Ionos eller Open Telekom Cloud.

Men disse europæiske aktører risikerer at gå glip af den enorme mulighed, som den digitale suverænitetsdebat er og har været det seneste års tid. En mulighed, som kunne have betydet stærkere tech-aktører på kontinentet.

De europæiske selskaber går nemlig glip af den kundetilvækst, de kunne have fået, hvis de amerikanske giganter overtaler de bekymrede kunder til at skifte til amerikanske løsninger hostet i Europa.

Givet, at de europæiske selskaber, der i nogle af tilfældene skal stå for hostingen af platformene dog kommer til at tjene en andel for sine tjenester.

Det skal anerkendes, at der er europæiske selskaber, der oplever vækst for tiden, men væksten hos de amerikanske giganter er i de fleste tilfælde fortsat langt højere.

Tiden må vise, hvordan markedet udvikler sig, men lige nu har de amerikanske selskaber fortsat rigtig gode kort på hånden, og det ser ikke ud til, at Europa får vristet sig fri af afhængigheden eller bliver i stand til at konkurrere med de store tech-selskaber.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S