Hitman- og EU-penge til ulønnet dansk spilplan

En gruppe af 25 danske spiludviklere vil skabe et nyt dansk spileventyr og satser op mod to millioner kroner på at have en spildemo klar til marts. EU-penge og royalties fra salget af Hitman skal hjælpe på vej.

Økonomisk succes for de danske Hitman-spil fører nu til et ambitiøst forsøg på at skabe en ny dansk verdens-succes i spilbranchen.

Omkring 25 spiludviklere har slået sig sammen som ZeitGuyz Game Developers, der med base i Væksthuset på IT-Universitetet i København er i fuld gang med at udvikle en demo af et nyt spil.

Projektet føres an af 46-årige Morten Iversen, der i fem år har arbejdet med IO Interactive om udviklingen af spil som Hitman og Freedom Fighters.

Pengene fra royalties og aktiesalg skyder han nu i det nye projekt, som EU netop har støttet med over 370.000 kroner.

- Vi vil gerne have de rigtige investorer, gerne nogle danske, men det får vi ikke, før vi får vist, at vi har en interessant demo og en veludviklet forretningsplan. Vi regner med at skyde 1,5 til 2 millioner kroner i demoen, fortæller Morten Iversen.

Han kalder demoen for projektets visitkort, og den skal bruges til marts, når ZeitGuys på spilmessen E3 i Los Angeles skal overbevise et spilforlag om at investere i projektet.

Målet er at begynde udviklingen af spillet næste år, så det kan lanceres i hele verden i 2008.

Ingen af de 25 personer i projektet får lige nu løn.

- Men det er ikke et fritidsprojekt. Hovedparten sidder fuldtid, men de er selvfinansierende i den forstand, at de omlægger lån og låner af familien, siger Morten Iversen.

Hos IO Interactive var han med til at forfatte og udvikle historien bag Hitman. Det nye spil skal i stil minde om de succesrige spil Halo og Half-Life 2, som foregår i et mere dystert univers.

Ifølge Morten Iversen er det bærende element, at man har tilføjet ting til spiloplevelsen, som ikke er set før. Nærmere vil han ikke beskrive det.

ZeitGuys vil ikke udvikle den tekniske platform til spillet fra bunden, men i stedet basere sig på middleware-softwaren Renderware, som ejes af Electronic Arts og er den mest udbredte i branchen.

Det står samtidig fast, at målet er udgivelse på spilkonsoller, selvom det ikke ligger klart, om det bliver den nuværende eller næste generation af konsoller.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere