Microsoft-udviklere inspireret af tæv i Xbox-spil

Computerspillende forskere hos Microsoft Research var trætte af at få tæv, når de spillede over nettet. Med tung matematik har de nu forbedret den måde, deltagerne i online-spil bliver parret på.

Bruxelles:De 100.000 spillere, der i gennemsnit besøger Xbox Live-portalen dagligt, er siden november blevet parret med hinanden efter en ny metode, kaldet TrueSkill.

Det skulle betyde, at spilleren kan placeres ganske præcist på det rette niveau efter 10-20 spil, i stedet for først at skulle arbejde sig op gennem graderne med hundredvis af spil.

Ideen opstod hos spilleglade forskere hos Microsoft Research i Cambridge, England, der lidt for mange gange havde fået vederstyggelige stryg, når de spillede computerspil mod fremmede over nettet.

Afløser system fra skakspil

– Hvis verdens bedste tennisspiller møder en gennemsnitlig spiller, er det ikke sjovt for nogen af dem. Det samme gælder for computerspil, siger John Miller, der var udvikler på projektet og ivrig Halo-spiller.

Et par af hans kolleger i forskningscenteret – hardcore matematikere – fandt ved hjælp af såkaldt bayesisk statistik frem til metoden, der kunne give computerspillerne mere ligeværdige modstandere og sjovere spil.

– Den normale måde at rangordne på i et computerspilsforum på nettet stammer fra skakspil og passer ikke særligt godt med computerspil, hvor man tit spiller i hold, forklarer Andrew Herbert, chef for Microsoft Research Cambridge.

Fra ide til lancering på et år

Forskerne hos Microsoft Research skal arbejde med videnskabeligt interessante problemer uden at tænke på, om moderselskabet kan bruge det i et produkt.

Der kan derfor gå årevis, før et forskningsprojekt bliver interessant for Microsoft, og nogle gange sker det slet ikke.

TrueSkill var en undtagelse. Der gik under et år, fra ideen blev undfanget, til systemet var taget i brug på Xbox Live i november i år.

Vurderingen foregår udelukkende på baggrund af kampenes udfald, så det kan bruges til alle slags spil.

Nu skal forskerne også se, hvor de matematiske formler ellers kan gøre nytte.

– Det kan bruges i mange andre sammenhænge, hvor man skal sammenligne og rangordne resultater, udover computerspil. For eksempel i videnskab, forklarer John Miller.

Projektet blev demonstreret til Microsofts konference og udstilling om europæisk forskning og innovation, der fandt sted i Bruxelles i går tirsdag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere