Gallup: Danske net-målinger blandt de bedste

Jubii skal ikke sætte næsen op efter at få nye målemetoder til registrering af internet-trafikken foreløbig. Det danske målesystem hører nemlig blandt de bedste i verden, mener Gallup, der står bag det.

Ikke aktuelt.

Sådan lyder beskeden til Jubii-direktør Peter Lundsgaard, efter han i Computerworld for få dage siden foreslog, at der herhjemme indføres nye metoder til målingen af trafikken på internettet.

Jubi-direktøren mener, at nye metoder vil kunne sikre professionelle målinger.

Sker det ikke, kan det på sigt koste reklamekroner, hvilket Danmarks største website, MSN, erklærede sig enig i.

Et af de bedste systemer

- Men vi har faktisk et af de bedste målesystemer og en af de mest sofistikerede modeller herhjemme. En lang række lande har kopieret den tankegang, der ligger bag, siger Thomas Schnoor, direktør i TNS-Gallup, der står bag de danske målinger.

Peter Lundsgaard mener, at der er brug for nye målemetoder, fordi internettet er blevet så stort et medie, at metoderne er nødt til at være mere "professionelle", hvis ikke annoncørerne skal vende ryggen til.

Blandt andet foreslår Peter Lundsgaard, at der herhjemme indføres et system efter tysk model, hvor et panel på mange tusind personer gør nøje rede for deres brug af internettet i stil med det tv-meter-system, der anvendes til at måle seertal.

Har allerede panel i gang

- Men vi har allerede et panel på 4.500 mennesker herhjemme i det såkaldte netbehavior-panel, siger Thomas Schnoor.

Det danske panel bliver anvendt til at kortlægge dobbeltdækning, målgrupper, timeslots og andet , mens selve trafikken måles via et system, hvor der lægges en cookie ned på hver maskine, hver gang en bruger aflægger et site et besøg.

Det er denne model, som mange lande også anvender, påpeger Thomas Schnoor.

- Med et rent panel-system skal man som enkelt-site have rigtigt meget trafik, før det overhovedet kan ses. Internettet er jo markant anderledes end tv-verdenen, hvor der findes ganske få store spillere, der måles på. På internettet skal vi også have de mindre sites med lidt trafik med, hvilket vanskeligt lader sig gøre i et panel, siger Thomas Schnoor.

Stor stigning

Jubii oplevede i efteråret en pludselig kraftig stigning i trafiktallene, som Peter Lundsgaard fornylig ikke kunne forklare overfor Computerworld.

I september havde Jubii 2,6 millioner unikke besøgende, i oktober 3,8 millioner og i november 5,2 millioner.

Den kraftige stigning skyldes imidlertid ifølge Computerworlds oplysninger, at en Jubii-tjeneste, hvor man kan bygge sine egne hjemmesider, pludselig har trukket meget trafik fra udlandet - ikke mindst på grund af, at en del af de pågældende sites indeholder erotisk materiale, erfarer Computerworld.

Thomas Schnoor fra TNS Gallup finder det under alle omstændigheder mærkværdigt, at Jubii's direktør ikke ved, hvor trafikken kommer fra.

- Det er da meget underligt, at Jubii's direktør ikke ved, hvor hans trafik kommer fra. Jubii har jo selv indtil fornylig haft formandsposten i FDIM's metodeudvalg, der fastlægger målemetoderne, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere