Firma bag dansk 3D-brætspil drejer nøglen om

Det århusianske it-firma Augmented Media opgiver drømmen om at skabe brætspil, der blander virkeligheden med 3D-animation. Jagten på en international partner var forgæves.

Jagten på en international samarbejdspartner har været forgæves for det lille århusianske it-selskab Augmented Media, der lukker ned og opgiver planerne om at skabe et 3D-brætspil.

Firmaet har ellers skabt en prototype, hvor hver spiller har et par briller på, som viser computerskabte billeder oven på de fysiske spillebrikker og spillebræt.

Nu er selskabet imidlertid løbet tør for midler.

- Vores plan var lagt sådan, at vi skulle have en aftale på plads inden nytår, og det lykkedes ikke. Vi har været i kontakt med de 20 største på verdensplan, og de har sagt, at det var tre år for tidligt, fortæller administrerende direktør og medstifter Troels Lange Andersen.

Ventureselskab med tab

Ventureselskabet Østjysk Innovation har skudt over en million kroner i Augmented Media og må foreløbig se langt efter at få noget ud af de penge.

Spilkonceptet er, at spillernes briller er koblet til en spilkonsol, som står for at beregne de nye billeder og sende dem tilbage til en videoskærm bygget ind i brillerne.

- Det har været det springende punkt, at det har været for dyrt at producere til, at det kan sælges på nuværende tidspunkt. Teknologien fungerer ellers upåklageligt, siger Troels Lange Andersen.

De store århusianske ambitioner har ført til en massiv pressedækning i Danmark, men det har ikke været nok til at kaste en pengestærk partner af sig.

Klar til at forsøge igen

Augmented Media har således været i kontakt med både konsolproducenter, verdens største brætspilproducent, computerspil-forlag og koncerner inden for underholdningsindustrien uden at få bid.

Troels Lange Andersen og de to medstiftere af selskabet, Bjørn Winther Nielsen og Sune Kristensen, er alle i stedet på udkig efter nyt arbejde.

Rettighederne til spilkonceptet ligger nu hos Østjysk Innovation, men stifterne er klar til at tage konceptet op igen, hvis det bliver økonomisk muligt i de kommende år.

Relevante link

Video med Augmented Medias spilkoncept

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job