Dårlig linjekvalitet giver dårlig IP-telefoni

Sparekassen Kronjylland forventer at spare penge med et nyt IP-telefonsystem, men MPLS-linjerne giver problemer med talekvaliteten.

Sparekassen Kronjylland venter gevinst på begge konti med det IP-telefonsystem, den har indført. Men sparekassen kæmper stadig med at få ordentlig talekvalitet på systemet.

Før 2005 havde Sparekassen Kronjyllands 35 afdelinger hver sit omstillingsanlæg fra Aastra med tilhørende bylinjer. Hovedkontoret i Randers havde et centralt Alcatel-anlæg.

I dag er der et centralt IP-telefonsystem fra Aastra i Randers, som betjener alle afdelinger. De er koblet sammen i et MPLS-netværk.

Problemer med talekvaliteten

Det nye telefonsystem har kun bylinjer ind til hovedkontoret. Gennem besparelserne på bylinjer og abonnementer til afdelingerne venter sparekassen, hvad den betegner som “en rimelig hurtig tilbagebetalingstid”.

– Aastras system fungerer helt fint på et lokalnet. Men når vi skal ud på MPLS-nettet, får vi nogle gange problemer med talekvaliteten, fortæller teknisk souschef Jesper Bjerre fra Sparekassen Kronjylland.

Det har overrasket ham, at linjekvaliteten har så stor betydning for den talekvalitet, brugerne oplever.

– Det må skyldes, at MPLS er lavet til traditionel datatransmission. Telefoni stiller krav om, at der ikke må være store forsinkelser eller pakketab, og det er nettet ikke gearet til, siger han.

Ingen QoS

Sparekassen har investeret i traditionelle MPLS-linjer uden overvågning og garanti for tjenestekvalitet (Quality of Service, QoS).

– Det kan man købe sig til, men det koster mange penge. Og så kan det ende med, at vores økonomiske fordel forsvinder, så vi kun har den forbedrede funktionalitet tilbage, siger han.

Han understreger dog, at det gennem fejlfinding er lykkedes at forbedre talekvaliteten meget, siden systemet blev sat i drift i slutningen af sidste år.

Sparekassen havde to ønsker til systemet: Det skulle have en fornuftig økonomi, og det skulle give bedre funktionalitet. Også det sidste punkt er opfyldt, idet alle nu sidder på ét fælles telefonsystem. Det har gjort det let at ringe internt, og man har fået tjenester som viderestilling og notering.

– Vores næste skridt bliver at give receptionisterne på hovedkontoret pc-omstillingsborde. Så får de direkte adgang til folks kalender og mail, så de kan betjene kunderne bedre, fortæller Jesper Bjerre.

Sparekassen Kronjylland kiggede på systemer fra tre leverandører: Aastra (det tidligere Ascom), Alcatel og Cisco.

Samme brugerflade

Aastra fik ordren, primært fordi brugerne kendte deres telefoner i forvejen. De nye IP-telefoner har således samme brugerflade som de traditionelle system­apparater, de afløste. Systemet består af IP-telefoner ude i afdelingerne, mens der på hovedkontoret står traditionelle telefoner.

IP-telefonerne ude i afdelingerne er koblet til en standard netværksswitch fra HP, som sparekassen selv har købt og installeret. Hver telefon får strøm fra en adapter, der er sat i en stikkontakt.

– Vi kiggede på at få strøm via netværks­kablet, men det var dyrt. Og da vi alligevel havde strømstik ude ved skrivebordene, var det ikke noget problem at sætte adapterne i derude, siger Jesper Bjerre.

Afdelingerne havde nok netværkskabler til at sætte IP-telefonerne på, så det blev ikke nødvendigt at trække nye kabler eller etablere nye stik.

Systemet blev installeret på halvanden måned, hvor man tog to afdelinger om dagen.

– Vores telefonleverandør svedte lidt, men vi nåede det da, griner Jesper Bjerre.

Hans råd til andre, der overvejer en IP-telefoniløsning, er klart:

– Linjerne! Dem skal man absolut have styr på, lyder rådet fra Randers.

Denne artikel stammer fra magasinet CTO, der hver måned følger med den trykte udgave af Computerworld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere