Tre års hårdt arbejde med at udvikle et af de mest ambitiøse online-rollespil i Danmark kulminerede, da Runestone Game Development i maj lancerede spillet SEED, et online-rollespil, hvor man betaler en fast månedspris for at spille med.
Blot få måneder senere må Runestone nu erkende, at man ikke har kunnet skaffe nok kunder til SEED, og derfor har virksomheden netop indgivet konkursbegæring. Det oplyser Runestone på sin hjemmeside.
- Vi vidste godt, at det var et stort projekt, da vi gik i gang, og vi vidste også godt, at vi skulle bruge mange penge. Men vores ambitionsniveau voksede undervejs, og det voksede nok også for meget i forhold til, hvad vi kunne bære, forklarer direktør Lars Kroll til Computerworld.
Spillet SEED foregår på en fjern planet i en kaotisk verden på randen af et kollaps. Spillernes opgave er at forsøge, at få tingene til at fungere, og konceptet har hele tiden været, at SEED skulle samle rollespillere fra hele verden, for på den måde at gøre SEEDs online-univers så levende og spændende som muligt.
For få abonnenter
Runestones mål var at nå 30.000 betalende kunder, men det var der et pænt stykke vej op til, oplyser Lars Kroll. Han ønsker dog ikke at fortælle, hvor mange abonnenter SEED helt præcist nåede op på.
- Der er en vis kritisk masse, man skal ramme, og hvis man ikke rammer den, så er det svært at få rigtig gang i spil-universet. I virkeligheden havde spillet nok brug for en relancering, men det finder vi nok aldrig ud af, siger han.
Runestone havde allerede tidligt i processen Østjysk Innovation inde som økonomisk samarbejdspartner, og efterfølgende kom der også private investorkroner til fra andre kanter. Men lige lidt hjalp det, for efter spillet blev åbnet for publikum tidligere på året, er pengekassen blevet tom på grund af for få betalende abonnenter.
- De sidste par måneder har vi forsøgt at skaffe yderligere kapital til projektet, men det har så været uden held. Jeg er dog fortsat helt overbevist om, at det var rigtigt at lave et rollespilsorienteret computerspil, og jeg vil være meget ked af, hvis det her kommer til at betyde, at andre investorer vil kigge på Runestone og konkludere, at det er en dårlig ide at satse på rollespil. Det er det ikke, lyder det fra Lars Kroll.
Svær branche
Runestone er langt fra en enlig svale i den danske spilindustri, der har måttet opgive drømmen om det helt store spileventyr. For få måneder siden måtte det københavnske spilfirma Zeitguys dreje nøglen om og fyre samtlige 25 ansatte midt i udviklingen af et nyt konsol-spil. Årsagen var manglende investorer.
Det samme er nu situationen for Runestone, men Århus-firmaet med 20 ansatte nåede trods alt at have spillet ude på markedet i en fire-fem måneder.
- Det er en svær branche, og vi prøvede nok at gøre lidt for meget. Det grundlæggende gamedesign og det teknologiske design blev nok for omfattende. Man skal have flere penge til det, end vi havde, fortæller Lars Kroll.
Han efterspørger større eventyrlyst hos de danske investorer, men udtrykker samtidig stor tilfredshed med de investorer, som troede på Runestones projekt og valgte at støtte det økonomisk.
- Dem er det svært at forlange ret meget mere af, for de har udvist en enorm tillid til os. Jeg er rigtig rigtig ked af, at jeg ikke kunne tjene pengene tilbage til dem, for det havde de fortjent, siger Lars Kroll fra Runestone Game Development.