Netduel: Star Tour vinder snævert over Spies

Selv om rejsegiganterne Spies og Star Tour ligger tæt i kapløbet om at være bedst på nettet, vinder Star Tour alligevel ­knebent. Navigations­problemer hos Spies giver sejren til konkurrenten.

Mere end 1.000 danskere har peget på deres favorit: Star Tour er bedst på nettet.

Sådan lyder dommen i en tæt duel med konkurrenten Spies om at være danskernes foretrukne websted, inden rejsen skal købes.

Problemer med at finde rundt

Duellen afgøres af problemer med at finde rundt, hvor hele 42 procent af de adspurgte danskere, har haft problemer med at bevæge sig omkring på Simons 50 år gamle rejsearrangørs hjemmeside.

Det chokerer Henrik Schmidt, administrerende direktør for analyseinstituttet Userneeds, der har foretaget undersøgelsen af de to websteder.

– Det er et hysterisk stort antal brugere. For en virksomhed på Spies’ størrelse, der har så mange ressourcer til rådighed, må sådan et tal helst ikke ligge på mere end 10-12 procent. Det ser heller ikke godt ud for Star Tour, men de klarer sig trods alt dobbelt så godt som konkurrenten, siger han.

Den vurdering bliver modtaget med en vis tilfredshed af Star Tours salgsdirektør, Stig Elling, der ser resultatet som en effekt af en bevidst satsning.

Flercifrede millionbeløb

– Vi har ofret flercifrede millionbeløb for at gøre det så nemt som muligt for kunderne både i Danmark og de andre nordiske lande. Det har haft superhøj prioritet, siger han.

Han oplyser, at Star Tour har et hold af supportere siddende klar, hvis besøgende på nettet mod forventning skulle opleve problemer med websitet.

Åbningstider for telefonbooking er en af de praktiske opgaver, brugerpanelet i denne uge er blevet bedt om at løse som en del af vurderingen af de to hjemmesider.

For langt de flestes vedkommende har den oplysning været nem at finde hos Spies, mens det har forvoldt store problemer at finde den information hos Star Tour.

Stort handicap

Men de store problemer med navigationen rammer ikke bare telefonsalget. For salget af rejser på nettet lader sig direkte påvirke af de besøgendes problemer med at bevæge sig rundt på de to hjemmesider.

Selv om ambitionerne for onlinesalg er forskellige hos de to rejsebureauer, kalder Henrik Schmidt det et kæmpe handicap.

Alligevel er der ingen sange fra de varme lande, når it-chefen hos Spies, Rasmus Panduro, forklarer rejsearrangørens salgsstrategi.

– Det er ikke vigtigt for os, om salget foregår på nettet eller i telefonen. Det gælder først og fremmest om at gennemføre salget. Hvis det hele er overladt til nettet, kan det hele hurtigt blive lidt sterilt, siger han.

Find prisen hurtigt

Han fortæller, at Spies på nettet har fokuseret på, at potentielle kunder hurtigt kan finde prisen på en rejse.

Hos Star Tour bekymrer Stig Elling sig heller ikke over Henrik Schmidts vurdering af navigationsproblemernes konsekvenser for onlinesalget.

I fremtiden vil nettet som salgskanal dog få en større opmærksomhed fra salgsdirektørens kontor.

– Vi satser på at få salget på nettet op på 50 procent i løbet af det næste år, så det er en klar prioritet for os, siger han.

Selv om brugerne generelt er godt tilfredse med de to sider opfordrer Henrik Schmidt alligevel de to siders udviklere til i endnu højere grad at tænke på brugernes behov frem for på virksomhedens.

– Sørg for, når man laver en hjemmeside, at præsentere det, der er mest centralt for brugeren i det midterste felt og ikke det, der er mest centralt for bureauet. Det er en klassisk fejl.

Her viser Spies sig at være mere modtagerorienteret end Star Tour er, siger han med henvisning til en stor flashannonce på Star Tours hjemmeside, der fortæller om aktuelle tilbud og services.

Hos Spies dominerer en rejsesøgefunktion det midterste felt på forsiden.

En oprydning på forsiden af spies.dk vil yderligere give point hos brugerne, forudser Henrik Schmidt, der mener, at Spies vil for meget.

– Det gælder om at gøre det let for brugeren at træffe de første valg, og det gør Spies ikke. De har simpelthen placeret for meget på forsiden, der næsten ligner en netavis, siger han.

Åben for forbedringer

Hos Spies er it-chef, Rasmus Panduro, åben for forbedringer, der måtte komme ud af et samarbejde med brugerne af spies.dk.

– Generelt er der ikke de store udsving. De to hjemmesider falder meget ens ud. Men vi laver brugerundersøgelser af vores website, som vi fik lavet her i sommer, for at forbedre det løbende, siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension