Virksomheder kan skabe tv-brands på nettet

Klumme: Internettet har ændret vores måde at se tv på. På nettet ser vi, hvad vi vil, når vi vil, og hvor vi vil. Det skaber helt nye muligheder for en ny type medier – BrandChannels

Artikel top billede

Når Yahoo, Google og andre magtfulde distributions-kanaler bevæger sig ind på markedet for indholdsproduktion, bliver de traditionelle broadcastere sat under pres.

Rollerne i det virtuelle tv-teater bliver i dag besat med nye aktører, og de gamle stjerner bliver i disse dage sat til vægs af nye spillere på alle fronter.

Både brugere og stærke brands byder ind med nyt og spændende indhold, der kan distribueres i helt nye kanaler og universer.

Kun det interessante

Når min mand skal se tv ser han sail.tv på nettet, en af mine gode venner Christian ser Landrover.channel og time.tv – kanalen for ure-elskere. Selv ser jeg singlemalt.tv og håber på, at Salemon-ski snart tager sig sammen og laver den ultimative skikanal.

Fælles for os alle er, at vi ser det, der interesserer os.

Tv-verdenen er blevet vores alle sammens verden.

Gennem YouTube kan vi selv udsende vores egne film, og via nettet er vi er ikke længere underlagt en bestemt broadcasters lune eller politik men kan vælge frit i en global verden af uendeligt indhold.

Kun et klik væk

Broadcasterne er selv med til at understøtte denne udvikling. For hvorfor nøjes med at se DR på nettet, når der er en hel verden af tv-muligheder kun et klik væk?

I mange år har fokus været på den teknologiske udvikling inden for tv: HDTV, kabel-tv, IP-tv og digitalisering af tv-signalet.

Før kunne vi kun modtage én kanal. På en klar dag, hvor signalet gik godt igennem fra Sverige, kunne vi endda se tre.

Nu har vi flere hundrede kanaler at vælge imellem.

Vi er nu kommet til det stadie, hvor det er programmerne og indholdet, der kommer i fokus. Her er globaliseringen om noget slået igennem.

Det handler nu i højere grad om at nå grupper eller interesseklynger i den globale landsby end at nå flest muligt på nationalt plan. Hvilket alle nichemediernes succeser også vidner om.

Tv-producenter er brands

Tv-produktion er ikke længere er forbeholdt broadcastere. Tv produceres også af brands, der gerne vil fortælle en god historie om deres produkter. Og hvorfor ikke?

De såkaldte BrandChannels giver nye og unikke oplevelser med brandet.

Virksomhederne har fået en ny måde at komme i kontakt med forbrugerne på og skabe loyale interesseklynger.

Virksomheden har i funktionen som BrandChannel mulighed for at tage en ekspertrolle og skabe en platform, hvor de kan fortælle om alle de andre ting, der relaterer sig til deres produkter og ydelser.

Denne rolle giver trofaste tilhørere – når indholdet vel at mærke er troværdigt og har en vis kvalitet.

Der er ikke langt fra at have en stærk tilstedeværelse på nettet til også at begynde at levere levende billeder som indhold på hjemmesiden.

Når hjemmesiderne bliver suppleret med redaktionelt indhold og med levende billeder og lyd, bliver virksomhederne reelt medier.

Og det er en ny situation for alle led i kæden.

Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor. Hun har tidligere været udviklingschef i Crossroads Copenhagen og har arbejdet med koncepter og medier hos blandt andet DR.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Aarhus C

Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
Netip A/S har pr. 25. august 2025 ansat Frank Bjerrum Pedersen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som IT-konsulent hos Konsulenthuset Bluebyte. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

Camilla Stausholm

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job