Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

BI skal sikre, at Harrys veninde Solvej forbliver loyal overfor DSB og ikke lader sig friste til bilkørsel.

Business intelligence holder DSB på skinnerne

Tema: Da det gik op for DSB, at togstationerne var registreret i 42 forskellige it-systemer, og at kundeoplysninger lå spredt i ikke mindre end 20 systemer, tog den nationale transportør fat på en omfattende it-ombygning.

Når Solvej Bahnsen i 2005 år køber et årskort og året efter nøjes med at købe et månedskort, så bliver business intelligence-delen af DSB's it-systemer urolig.

Når det derefter viser sig, at Solvejs e-mailadresse ikke længere virker, så vurderer systemet, at der skal tages affære. For eksempel rette personlig henvendelse til Solvej Bahnsen med et godt tilbud, inden hun dropper DSB og tager bilen.

"Så langt er vi ikke endnu, men det er klart et mål, at vores business intelligence skal kunne reagere automatisk på den slags informationer i kundesystemerne," siger Niels Heegaard, it-arkitekt og ansvarlig for DSB's Information På Tværs-projekt (IPT).

Brugte for meget energi

IPT blev sat i værk i 2005 af DSB's tidligere chef for business intelligence i koncernen Lars Aagaard.

"Det viste sig, at der blev brugt uforholdsmæssigt meget energi på at samkøre oplysninger fra de cirka 250 it-systemer, vi har i drift i koncernen," siger Niels Heegaard.

De fleste databaser er fra Oracle og kører på Suns operativsystem Solaris, men DSB råder også over Microsoft SQL databaser, der kører på Windows.

Stikprøver afslørede også, at DSB's mange togstationer var registreret i 42 forskellige it-systemer, og at oplysninger om kunderne fordelte sig i ikke mindre end 20 systemer.

Manglende konsistens

Den manglende konsistens på tværs af forretningsenheder og it-løsninger hænger sammen med, at der i DSB aldrig har været en koordineret anskaffelse og opbygning af it.

Resultatet er, at mange af DSB's it-systemer indeholder forskellige definitioner af sandheden, der kan have svært ved at forlige sig med hinanden, når systemerne bliver bundet sammen eller bare trækker data fra hinanden.

DSB tog kontakt til BI konsulenthuset Platon, der stod i spidsen for de to års analyse- og strategiarbejde, som ligger forud for IPT-projektet.

"Vi fik afdækket problemernes omfang, og den fase var sådan set ikke et it-projekt, men et forretningsprojekt," siger Niels Heegaard.

Fra 40 til fire

Der blev blandt andet gennemført 60 interviews af ansatte på tværs af koncernen. I værkstederne, økonomiafdelinger, billetsalg og kiosker. 40 identificerede problemer blev kogt ned til fire kerneområder, som der skulle sættes ind på. Det var Kunder, Medarbejdere, Rapportering (herunder BI) og endelig Infrastruktur (stationer, signaler, tog).

Herudover blev der beskrevet fire it-arkitekturer som al it i DSB fremover skal basere sig på. De fire er Masterdata-, Metadata-, BI- og Integrations-arkitektur.

Niels Heegaard lægger ikke skjul på, at IPT-projektet er en monumental opgave at gennemføre for DSB-koncernens størrelse og komplekse opbygning taget i betragtning.

"Men vi er nået langt. I dag arbejder vi hen imod én version af sandheden, fælles krav til standarder og kundedata og én gennemgående datamodel," forklarer Niels Heegaard.

Fundamentet er i orden

Fundamentet er med andre ord i orden, men det ændrer ikke på det faktum, at business intelligence som regel er et stedbarn, som nemt ender med at blive noget påklistret noget.

"Bygger du for eksempel BI direkte ind i din løsning, så giver det ulemper i form af en hård binding, mellem det du kan rapportere på, og den forretningsproces, som det aktuelle system skal understøtte," siger Niels Heegaard.

Et tænkt eksempel: DSB har et system, der sælger pendlerkort. Systemet tæller antallet af kunder, hvor de kører, hvor tit et cetera. Nu vil DSB berige disse data med informationer fra Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, for at se, hvordan vejret påvirker kundernes rejsemønstre.

"Men så skal vi alligevel trække tal ud fra systemet og putte dem i en løsning fra Cognos, Business Objects, SAP eller SAS, der kan skære data til på kryds og tværs," sukker Niels Heegaard.

Skal tænkes bedre sammen

Så længe scope eller rækkevidden af BI i forhold til de enkelte systemer ikke er tænkt bedre sammen, vil BI blive ved med at være en aktivitet, der skal håndteres efterfølgende.

"Med det in mente stillede vi krav om en koncernfælles datamodel. Det er umuligt at køre den her datamodel ind over 30 år gamle systemer, men vi kører den ind over alle nye, og når eksisterende systemer står over for en større opgradering," siger it-arkitekten Heegaard.

Indtil videre er der konkrete planer om at implementere BI-funktionalitet qua den nævnte datamodel i tre-fire af DSB's 20 kundesystemer, der omfatter måske 40 procent af samtlige data.

"Derefter kan vi begynde at hægte de andre systemer og databaser på, så hurtigt det er teknisk muligt og forretningsmæssigt forsvarligt," siger Niels Heegaard, der arbejder sammen med fire andre menige og chefen Erik Haahr i afdelingen for IT-Arkitektur & integration.

DSB råder også over en egentlig BI-afdeling med syv SAS-specialister og tre med ekspertise i SAP Business Warehouse. Derudover findes en noget større BI-organisation på koncernplan. Øverste chef for DSB's cirka 270 it-medarbejdere er Peter Lundsteen.

Solvej Bahnsens loyalitet

Når DSB's omfattende Information På Tværs-projekt er helt gennemført om nogle år, så forventer etaten at have opnået en "større forretningsmæssig fleksibilitet," hvilket lyder intetsigende, men for en koncern af DSB's størrelse kan betyde endog meget store økonomiske besparelser og fordele som tog, der kører til tiden og en kundeservice i topform.

Og så vil Solvej Bahnsen forhåbentlig glemme alt om bilen og igen begynde at købe årskort og sikre, at DSB har hendes aktuelle e-mailadresse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.