Den danske usability-guru Jakob Nielsen langer ud efter mange firmaers hysteriske tilgang til web 2.0-universet.
Han mener, at firmaernes hjemmesider begynder at ligne de websites, der var fremme omkring dotcom-boblens bristen – flotte men nyttesløse.
Og det mener Jakob Nielsen er en meget uheldig udvikling, skriver BBC.
Han påpeger, at de mange web 2.0 hjemmesider ikke nødvendigvis er dårlige i sig selv, men at de præsenterer de dynamiske elementer som værende vigtigere end selve indholdet på siden.
"De skulle hellere få fat i de fundamentale funktioner og lave dem rigtige først. Sørgeligt nok, så er der mange hjemmesider, der ikke har de mest fundamentale ting i orden," siger Jakob Nielsen til BBC.
Derfor er det ifølge danskeren vigtigt med en god, overskuelig navigation, gode søgemuligheder, letlæselig tekst samt usabilitytest af sitet, inden selskabet uploader det til offentlighedens brug og bedømmelse.
Sjældent brugerne tilføjer indhold
Studier af brugernes brug af web 2.0 værktøjerne, hvor de kan være med til at udforme indholdet på sitet, viser, at de færreste rent faktisk benytter muligheden for at ændre på hjemmesiderne.
Kun en procent tilføjer jævnligt indhold på hjemmesider, hvorimod omkring 90 procent stort set aldrig leverer nyt indhold til nettet. Derimellem ligger en midtergruppe, hvor omkring ni procent tilføjer indhold af og til.
"Så per definition er der kun en lille gruppe, der har en tendens til at benytte sig af alle værktøjerne på en hjemmeside. De fleste mennesker vil bare gerne ind på sitet, finde det de skal bruge, og så ud igen," siger Jakob Nielsen.
Samtidigt stiller Jakob Nielsen og spørgsmålstegn ved, at man via unges brug af eksempelvis MySpace kan finde frem til fremtidige web-tendenser.
"Det er nok snarere, fordi brugerne er 20 år, at de agerer anderledes end de voksne," lyder det fra Jakob Nielsen.