Reportage: En ung fyr med hår til langt ned over skulderne og en sort T-shirt med et Pantara-logo spørger, hvor han registrere sig. Ved siden ham forsøger en jakkesætsklædt mand i 40’erne at få proppet dagens program ned i sin attachémappe.
Billedet fra morgenens indregistrering til konferencen Nordic Game 2007 viser, hvor mange forskellige typer af aktører, der er i spilindustrien anno 2007.
For det er den, der tirsdag og onsdag i denne uge stimler sammen til konferencen i Malmø, der for fjerde år i træk forsøger at give svar på, hvordan de nordiske spilvirksomheder kan få del i de efterhånden ganske store summer af penge, industrien omsætter for.
Specielt år
I år er dog på mange måder et specielt år, fordi alle de nye tredjegenerations spilkonsoller nu er på markedet – Microsoft Xbox 360, Nintendo Wii og Sony Playstation 3.
”Dette har allerede ændret konturerne i hele industrien og åbnet op for en masse nye muligheder for spilvirksomheder i alle størrelser for at de kan få deres produkter ud til et evigt voksende antal mennesker, der nyder spil,” lyder det fra Eric Robertson.
Han står i spidsen for Nordisk Computerspilprogram, der bliver finansieret af Nordisk Ministerråd og er udgangspunktet for konferencen.
Computerworld er med
Nordic Game 2007 byder på over 50 talere fra både Japan, USA og Europa, heriblandt Paulina Bozek, produceren bag det populære karaokespil SingStar.
De omkring 1000 deltagere får også mulighed for at høre og se den japanske stjerneudvikler Tsutomu Kouno samt Johan Hedberg, der driver Second Sweden, et stort skandinavisk område i internetfænomenet Second Life.
Computerworld er ikke bare mediepartner til Nordic Game 2007, vi dækker også hele konferencen med artikler og podcasts på computerworld.dk
Følg begivenhederne, når de udfolder sig i dag og i morgen.