Nyt ITIL-leksikon langer dybt ned i organisationen

Tredje version af den store guide til kvalitativ it-håndtering IT Infrastructure Library, bedre kendt som ITIL, er en tung sag. Læs om indholdet her..

Ventetiden er slut for de it-centre, der hungrer efter at kunne yde deres ypperste efter optimale "best practice"-principper:

I begyndelsen af juni kunne organisationen bag ITIL-guiden, OGC (Office of Government Commerce) - som tidligere beskrevet i Computerworld - præsentere version 3 af den udbredte standard IT Infrastructure Library.

Standarden består af en serie bøger, der beskriver metoder til håndtering af it-drift som et sæt af tjenester og anvendes efterhånden vidt og bredt i både Europa, Asien og USA.

Også strategiske overvejelser

I forhold til den tidligere version har ophavsfolkene i version 3 udvidet retningslinjernes fokus fra ren it-drift til nu også at dække de mere strategiske overvejelser, der er forbundet med udvikling og afvikling af forretningstjenester, som eksempelvis service-management, ud fra et såkaldt livscyklus-perspektiv.

Den nye version opnormerer service-management til et mere "voksent" modenhedsniveau, forklarede chefarkitekt bag ITIL, Sharon Taylor, i forbindelse med præsentationen i London 5. juni.

Merværdi til virksomheden

"Da vi for tre år siden efterlyste feedback fra branchen til brug for ITIL, var såkaldt life cycle management en altoverskyggende prioritet, og det har vi så taget til efterretning," sagde Sharon Taylor, der også er direktør for service-management-konsulenthuset Aspect Group.

En anden højt prioriteret ingrediens i den nye version har fra starten være "business value" – it som bidragyder af merværdi til virksomheden.

"Alle taler om at måle forretningsmæssigt udbytte og forretningsværdi, så det kan meget vel vise sig at være liv eller død for den it-ansvarlige," sagde Taylor.

Service-management-konsulent i PTS Consulting, Barry Lewington, udtrykte stor begejstring for den nye version, men forudså samtidig en blandet modtagelse hos kunderne:

"Nogle vil givetvis hoppe på vognen omgående, mens andre vil spørge: Hvorfor nu alle de ændringer? Hertil vil jeg svare: Det er ikke ændringer, det er videreudvikling. Version 3 fokuserer på livscyklus, fordi det er måden at skabe bedre indsigt i afvikling og styring af it-tjenester med maksimal værdi for brugeren."

Fra ni til fem bøger

Med version 3 er de oprindelige ni ITIL-bøger blevet slanket til fem bind: Service Strategies, Service Design, Service Transition, Service Operation og Continual Service Improvement.

Dog har hovedparten af "grundkurser" i ITIL version 2 sædvanligvis koncentreret sig om to af bøgerne.

"Samlingen omfattede ganske vist ni bind, men folk snakkede som regel kun om de to. Vi har ikke udvidet biblioteket, men reelt reduceret antallet til fem bøger og samtidig styrket betydningen af de bøger, der primært beskriver processer, der bidrager til vellykket levering af it-tjenester," fortalte Lewington.

Udbytte ved kasse ét

For at undgå at favorisere specifikke leverandører eller teknologier har forfatterne i høj grad baseret de nye ITIL-bøger på input fra en lang række organisationer og it-topfolk.

"Set ud fra et CIO-perspektiv er den største gevinst ved denne nye ITIL-version nok, at den afstikker klare retningslinjer for, hvordan virksomhedernes topchefer kan aflæse, måle og indhente gevinsten – i form af ROI (return on investment) - ved at modellere håndteringen af it-tjenester efter en sådan best pratice-skabelon.

"De får reelt en sikker og hurtig vej til at bevise, hvordan investeringen i mønster-praksis giver solidt udbytte ved kasse ét," pointerede Keith Aldis, direktør for den britiske afdeling af nonprofit-organisationen itSMF (it Service Management Forum).

Oversat af Lene Sekjær

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car