Den gode historie skal spredes på tværs af platforme

Klumme: Mediernes beskyttelse i Grundloven stiller krav til det, de sender ud. Heldigvis var der et par fyrtårnene på årets tv-festival, der levede op til det princip.

Artikel top billede

På årets tv-festival.dk på Det Ny Teater i København herskede der i modsætning til tidligere år en underlig mathed.

Som om hele branchen holder vejret og venter på bedre tider i DR og på en ny direktør på TV2.

På trods af denne mathed står der dog et par fyrtårne og stråler.

De vil ændre den danske tv-branche og berettiger måske til at stille spørgsmål ved, om det stadig er relevant at holde mediespecifikke festivaler, eller om man skulle tage skridtet fuldt ud og samle hele mediebranchen?

Hvorfor demokrati

Et af de fyrtårne, som står klarest for mig og stråler i denne tv-tåge af programmer, er “Why Democracy”.

Efter at have forvisset mig om, at det ikke var den engelske oversættelse af Alf Ross’s klassiker “Hvorfor Demokrati” blev jeg fuldstændig forført at dette fantastiske projekt, som Mette Hoffman Meyer fra DR og Mette Heide fra Steps International barsler med.

“Why Democracy” er et projekt mellem 38 broadcastere fra hele verden med dertil følgende 150 millioner seere.

Det er en af de største mediefaktuelle begivenheder nogensinde. Det bærende element i “Why Democracy” er 10 film lavet af uafhængige filmproducenter fra så forskellige lande som Kina, Indien, Japan, Libyen, USA, Egypten, Bolivia, Danmark og Rusland.

Globalt medieprojekt

Alle film behandler på hver deres vis temaet demokrati, og de er lavet med henblik på at uddanne og sprede viden om demokrati rundt omkring i verden. Som sådan er det også det første egentlig globale medieprojekt.

Projektet har allieret sig med avisen Metro (MetroXpress), som udkommer i 23 lande rundt omkring i verden i over 80 udgaver.

Her svarer 500 mere eller mindre kendte på 10 brændende spørgsmål om demokrati.

Ved siden af aftalen med Metro er der også indgået aftale med Myspace og Joost, som også vil vise filmene.

Den virale markedsføring – og det kommer der meget af – er organiseret globalt fra et hus i Sydafrika, hvor en lille gruppe af unge fra hele verden hjælper med at distribuere det gode budskab.

Dertil kommer blogs, mobile biografer, som vil rejse blandt andet Afrika tyndt og diverse events. Klik selv ind på www.whydemo­cracy.net og læs mere om projektet. Eller kig med 8. oktober, hvor projektet går i luften på DR2.

Velkommen på forsiden

Et andet fyrtårn, der tegnede sig på tv-festival.dk, var Ekstra Bladet, der ikke alene med EBTV viser nye veje
i dagbladsbranchen, men også i samarbejdet med TV3 ­laver ny undersøgende journalistik.

Med programmet “Velkommen på forsiden” kombineres traditionelle kompetencer fra formiddagsavisen med tv’s virkemidler og form.

De to meget forskellige initiativer har det til fælles, at har man en god historie, så er det muligt at sprede den på tværs af platforme og på tværs af brands.

Begge initiativer vidner også om, at alt ikke behøver at være markedsstyret for at blive en succes eller være noget særligt.

Medier og sæbefabrikanter

Og midt i en tv-verden med rigtig mange underholdnings- og livsstilsprogrammer er det godt at se nogle, der vil noget andet.

Tom Plate, der er en af stjernerne i den amerikanske medieverden skriver i sin bog “Confessions of an American Media Man”: “If the goal of a media company is no different from the goal of a soap conglomerate, why should a media company operate with the benefit of Firs Amendment protection? Think about it.”

Efter tv-festivalen er det godt at vide, at der stadig er mediefolk, der ser det som deres forpligtigelse at leve op til dette princip.

Trine Nielsen er markedsdirektør i Koda

Mere om samme emne

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Ida Møller Pedersen som IT-Supporterelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med handel, da hun har en handelsuddannelse kombineret med en EUX. Nyt job