Den nye leder skal gøre andre større

Klumme Den moderne leder skal begejstre medarbejderen og derved få en optimal udnyttelse af de ressourcer, som medarbejderen ligger inde med.

Ændringer i samfundet betyder ændringer for både medarbejderstaben og lederne.

Den forandring, som samfundet gennemgår mod at blive vidensamfund, har afgørende betydning for, hvad der kræves af den enkelte som leder.

Ændringer i samfundet betyder nemlig også ændringer i medarbejderstaben og dermed også ændringer i, hvordan en god leder agerer.

Som leder er det ens opgave at få medarbejderne til at yde et bestemt stykke arbejde. Dette indbefatter, at lederen skal få andre til at handle på en bestemt måde – uden at man som en slags gammeldags og dominerende cheftyran blot kræver opgaver løst med blind lydighed.

I vidensamfundet, hvor medarbejdernes kompetencer er viden, kreativitet, samarbejde og nytænkning, skal man i stedet få medarbejderen til med dennes accept at handle, så det er til virksomhedens bedste.

Man skal begejstre medarbejderen, og derved få en optimal udnyttelse af de ressourcer, som medarbejderen ligger inde med. Begejstring over for opgaverne i jobbet, men også ved at kommunikere på en sådan måde, at den enkelte føler sig større.

At føle sig større er et udtryk for, at man som medarbejder føler, at ledelsen anerkender en. Det vil sige, at man som medarbejder – og medmenneske – føler sig set, hørt, forstået og værdsat.

Derved bliver man nemlig både inspireret til egen tænkning og udvikling, og man føler sig bekræftet og udfordret, samtidig med at man selv er tryg i situationen. Kort sagt større.

Det eftertænksomme menneske

Samtaler mellem ledere og medarbejdere føres sædvanligvis med andre formål end at gøre den anden større. Det gælder opgavetildeling, evalueringer af tiltag og andre faglige formål.

Så hvorfor fokusere på, om ens samtaleform gør andre større? Grunden er, at mennesket er et eftertænksomt, lærende og socialt væsen, der konstant, bevidst eller ubevidst, forholder sig til sig selv og sin omverden.

Derfor har alle samtaler konsekvenser for samtaleparternes forståelse af dem selv, både som medarbejdere og som medmennesker.

Pointen er derfor ikke, at alle samtaler skal fokusere på at gøre deltagerne større. Men det at få andre til at vokse gennem samtale har afgørende betydning for, om man får succes med samtalens primære formål.

Følelsen af at være blevet større hæver overliggeren for andres tænkning og bringer andre videre, får mennesker til at sænke paraderne, hvilket gør dem mere tilbøjelige til at følge ens anvisninger og løse de opgaver, man ønsker, på den bedst mulige måde.

Sagt med andre ord: Hvis medarbejderen føler sig større gennem den måde, man beder vedkommende løse en opgave på, så er der større sandsynlighed for, at vedkommende løser opgaven, og løser den godt.

På den baggrunder god kommunikation ikke bare karismatisk udstråling, superbrugerevner i PowerPoint og flotte formuleringer. Det begejstrer ikke medarbejderne, og man vokser ikke af det.

God kommunikation er derimod baseret på forståelse. Baseret på, at lederen ikke blot forstår mere end medarbejderen, men først og fremmest forstår det, vedkommende forstår, og begynder samtalen der. Kommunikationen skal være tilpasset den enkelte.

Denne form for kommunikation kræver, at lederen er i stand til på samme tid at tænke på både at få medarbejderen til at løse den primære opgave, og samtidig at stille opgaven på en sådan måde, at medarbejderen føler, at man ser, hører, forstår og værdsætter det med- og modspil, man får fra vedkommende.

Det er en krævende opgave at stille sig selv, men kan man kommunikere på denne måde, så har man et vigtigt redskab til sin rådighed som leder i vidensamfundet.

Lars Goldschmidt er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Midtjylland

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S