It-kæmpe satser stort på Googles kontorpakke

Søgeselskabet Google indgår partnerskab med service-kæmpen Capgemini, som skal skubbe Googles Office-alternativ ud til store erhvervskunder verden over.

Google er kommet et gennembrud nærmere på markedet for kontorpakker til virksomheder, hvor dets Google Apps Premier Edition siden februar i år har forsøgt at erobre andele fra Microsofts Office-pakke.

Google har indgået et nært partnerskab med it-servicekæmpen Capgemini, der fremover vil levere tjenesteydelser til virksomheder, som kaster sig over Googles kontorpakke, der også omfatter samarbejds- og kommunikationssoftware.

Partnerskabet betyder, at Capgemini fra i dag er medlem af Google Enterprise Professional-programmet og derfor kan tilbyde træning, support, integration og andre services til Googles virksomhedskunder.

Capgemini supporterer i dag flere end 1 million desktop-brugere på verdensplan.

Mere spiselig kontorpakke

Partnerskabet med Capgemini, der er et af verdens største it-serviceselskaber med 75.000 medarbejdere i 32 lande, skal gøre Googles kontorpakke mere spiselig for store organisationer, der foretrækker at få it-serviceselskaber til at hjælpe dem med ændringer og tilføjelser i store, komplekse it-arkitekturer.

"Vores overordnede partner-strategi er at sikre os, at de kunder, vi tiltrækker, kan få den hjælp, de efterspørger," siger Kevin Smith, der står i spidsen for Googles division for virksomhedspartnerskaber, ifølge IDG News Service.

Capgemini kan eksempelvis hyres for at få kontorpakkens kalenderkomponenter til at synkronisere med medarbejdernes mobiltelefoner, PDA'er eller andre apparater, fortæller han.

Google intensiverer angrebet på Microsoft

Google Apps Premier Edition er en udvidet udgave af Googles gratis kontorpakke.

For 50 dollar om året – eller 272 kroner – per bruger får brugerne adgang til teknisk support over telefonen, software interfaces og mere plads til at lagre e-mails end i gratisversionen.

Google, der tjener milliarder af dollar på at sælge onlineannnoncer, er i færd med at udvide forretningen, og har blandt andet udset sig markedet for forretningsoftware.

Dermed kommer Google på kollisionskurs med etablerede spillere på eksempelvis markederne for samarbejdssoftware, kommunikationssoftware og virksomhedssøgninger.

Google Apps bliver af mange opfattet som en trussel mod Microsofts Office-produkter, der med 450 millioner brugere verden over sidder solidt på markedet for kontorapplikationer.

Microsoft har ikke en hosted version af kontorpakken, der kan sammenlignes med Google Apps, eller lignende produkter fra selskaber som Zoho, Zimbra og WebEx.

Google forsøger dog jævnligt at afdramatisere slagsmålet mod Microsoft ved at insistere på, at selskabet blot forsøger at ændre den måde, folk anvender software på, og at målgruppen primært er små virksomheder, der i dag ikke har de store behov, eller slet ikke anvender kontorsoftware.

De udmeldinger bliver imidlertid endnu sværere at tro efter annonceringen af partnerskabet med Capgemini, der primært har store virksomheder og organisationer som kunder.

Capgemini: Software-As-A-Service hitter
Capgemini er gået ind i samarbejdet, fordi service-kæmpen – der i 2006 omsatte for 56,5 milliarder kroner – er overbevist om, at markederne for software-As-A-Service (SAAS), samarbejdssoftware og kommunikationssoftware står foran markant vækst i de kommende år.

Hos analysehuset IDC har senioranalytiker Brian Troelsen umiddelbart svært ved at se det helt oplagte i det nye partnerskab.

"Jeg ser primært Google Apps som et Office-alternativ til mindre virksomheder, mens Capgemini primært er en virksomhed, der har de helt store virksomheder og institutioner som kunder," siger han.

Derimod er han helt enig i, at SAAS-markedet er et vækstmarked, hvor primært små virksomheder fremover vil være interesseret i enkle løsninger leveret over nettet til væsentligt lavere priser end eksempelvis Microsofts produkter.

Hos Capgemini i Danmark løfter direktør Pia Rybenfeldt lidt mere af sløret for, hvorfor it-serviceselskabet har indgået partnerskab med Google.

"Som konsulenthus handler det om at udvikle sig sammen med kunderne. Stadig flere store og mellemstore virksomheder kigger efter alternativer til de etablerede kontorpakker, og derfor skal vi selvfølgelig også have produkter som Google Apps på hylden," siger hun.

Pia Rybenfeldt oplyser, at Capgemini i Danmark i dag endnu ikke har Google Apps kunder, men hun har store forventninger til partnerskabet.

"Vi udvikler i dag flere store open source-applikationer til vores kunder, der også er på udkig efter kontorapplikationer. Her er det jo oplagt at kigge på Google Apps," siger Pia Rybenfeldt .

Fordele og ulemper ved Apps

Google Apps indeholder tekstbehandling, kalender, hjemmeside generator, regneark, webmail og instant messaging-værktøjer.

Blandt fordelene ved webapplikationer som Google Apps er, at alle dokumenter samles på en central server, som gør det muligt for brugerne at dele og samarbejde om dem.

Derudover slipper virksomhederne for at bekymre sig om at installere og vedligeholde softwaren eller serverhardwaren, der kører applikationerne.

Ulemperne skal eksempelvis findes på sikkerhedsfronten, hvor mange virksomheder ikke er meget for at overlade kontrollen med følsomme data til en leverandør på den anden side af virksomhedens firewall.

Derudover lever vi godt nok i internetalderen, men systemerne er endnu ikke så gode, at de ikke bryder sammen indimellem.

Hvis man ikke kan få adgang til Google, så kan man heller ikke få adgang til dokumenter, kundeoplysninger og så videre.

Google er bevidst om offline-problemet og annoncerede i juni open source-værktøjet Google Gears, der på sigt skal gøre det muligt for softwareudviklere at bygge web-applikationer, der er tilgængelige, selvom brugeren ikke er online.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job