Samtlige Spamfighter-ansatte var mødt op til Computerworlds Top 100 konference for at lade sig hylde som årets vækstkometer.

Spam-krigere sprinter fra resten af it-Danmark

Spamfighter giver resten af den danske it-branche baghjul. "Vi har gjort det igen," lyder det fra Jubii-stifterne Henrik Sørensen og Martin Thorborg, der står i spidsen for årets vækstkomet.

"Vi skal vise dem, skal vi"

De seks små ord har næret det arbejdsraseri, som igen placerer serieiværksætterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen i spidsen for et af Danmarks hurtigst voksende it-selskaber.

Denne gang har det intet med portalvirksomheden Jubii at gøre, som de to iværksættere bankede op fra ingenting til en stor spiller i den danske it-branche omkring årtusindeskiftet.

Derimod handler det om Spamfighter, der har så meget fart på, at selskabet løber med titlen som årets Vækstkomet i Top 100-undersøgelsen.

"Vi vil bevise, at Cybernet og Jubii ikke bare var tilfældigheder. Vi knoklede benhårdt for at gøre Jubii til en succes, og vi gør det igen med Spamfighter," siger Henrik Sørensen, der ikke ligger skjul på, at Jubii-stifterne har været godt trætte af at blive mødt med en holdning om, at det var held og tilfældigheder, der i en årrække gjorde Jubii til en dansk internetsucces.

Martin Thorborg og Henrik Sørensen forlod virksomheden i 2003, tre år efter det blev solgt til den europæiske netvirksomhed Lycos.

Spamfighter er stadig en ung virksomhed, der blev etableret for fire år siden af Martin Thorborg og Henrik Sørensen sammen med Daniel Hjortholt og Martin Dyring.

Siden er det gået hurtigt. Selskabet begyndte i en kælder på Frederiksberg med en håndfuld medarbejdere, men er for nylig flyttet ind i nye lokaler i Københavns Nordvest-kvarter, hvor de 45 medarbejdere kan brede sig på 1.400 kvadratmeter.

I mellemtiden er omsætningen røget kraftigt i vejret. I 2005 omsatte selskabet for 5,6 millioner kroner, i 2006 rundede omsætningen 21 millioner kroner, og i 2007 regner selskabet med at omsætte for 60 millioner kroner.

"I juni rundede vi sidste års omsætning, så det skal da gå helt i stå, hvis vi ikke skal lande deroppe," siger Martin Thorborg.

De 45 medarbejdere forsøger at fuldføre Spamfighers mission, der er at eliminere spam, eller uønskede reklamemails.

Dem kender vi alle sammen, da de dagligt forpester indbakker verden over med knaldtilbud på alt fra kosmetik over biler til medikamenter, der angiveligt kan forlænge ens anatomi.

Spamfighters idé har fra første dag været at bekæmpe spammerne med det mest effektive våben på nettet, nemlig den magt, som alle internetbrugere i fællesskab besidder.

Ideen er i princippet enkel: Giv brugerne mulighed for at identificere spam i deres indbakker, og del denne viden med alle andre Spamfighter-brugere.

Det betyder, at når fællesskabet – eller communitiet - bliver stort nok, så bliver flere og flere spam-mails identificeret med det samme.

Når blokeringsprocessen samtidig er automatiseret, så forvinder langt størstedelen af de irriterende reklamemails fra indbakkerne hos dem, der er med i fællesskabet. Og ideen ser ud til at virke.

I hvert fald filtrerer Spamfighter dagligt omkring 17 millioner spam-meddelelser fra 19 millioner e-mails, der modtages af 3,8 millioner brugere verden over. Grundudgaven af filteret er gratis, men ønsker man at benytte den mere avancerede udgave, SpamfighterPro, så koster det 200 kroner om året.

Og det er der mange, der er villige til at betale.

På hjemmebane i hele verden
"Det handler en hel del om at have et produkt, som brugerne har sympati for, og det har bekæmpelse af spam i allerhøjeste grad" siger Henrik Sørensen, når han skal forklare den hastige vækst hos Spamfighter.

"Forretningen er bygget op omkring det man kan kalde "anbefalingstankegangen", som er en meget effektiv markedsføringsmekanisme på nettet," fortsætter han.

Han bakkes op af Martin Thorborg, der også lægger vægt på, at Spamfighter fra dag ét har betragtet hele verden som sit hjemmemarked.

"Det første produkt var på engelsk, og det gav os brugere over hele verden. Det har udbredt kendskabet til produktet, så vores produkter eksempelvis bliver testet i al verdens computermagasiner, hvilket igen øger kendskabet og tiltrækker flere brugere," siger Martin Thorborg.

Han ligger også vægt på, at Spamfigther bruger meget tid på at købe de rigtige nøgleord og i det hele taget gør alt for at optimere selskabets placering på internettets søgemaskiner.

Her udnyttes meget af den viden, som stifterne tog med sig fra portalvirksomheden Jubii.

I dag findes de fleste Spamfighter-brugere i Europa. Specielt det hollandske marked er stort. Danmark spiller en meget lille rolle, da det blot står for godt 2,5 procent af omsætningen.

"Vi har åbnet kontor i USA, da vi har haft svært ved at blive taget alvorligt derovre, hvor det sandt for dyden ikke er funktionalisme, men derimod funktioner, der er i højsædet," siger Henrik Sørensen, der fortæller, at selskabet overvejer, om der skal udvikles et amerikansk produkt.

"Hvor vi i Europa nøje overvejer hver eneste funktion, og hvad vi egentlig skal med den, så er tankegangen den stik modsatte i USA. Her er det jo flere knapper og funktioner jo bedre," siger han.
¨
Derudover går salget overraskende godt i Sydamerika og Latinamerika. En større satsning på det kinesiske marked har derimod ikke båret frugt. Hver eneste kinesiske kunde kostede Spamfighter penge.

"Det er jo lige før, man skal invitere hele det kinesiske partiapparat til Danmark og svare på spørgsmål om alt mellem himmel og jord for at få lov til at annoncere på søgemaskinen Baidu. Alt for meget bureaukrati. Så det har vi droppet," siger Martin Thorborg.

Drømmer ikke om storhed
Selvom Spamfighter vokser voldsomt, og det umiddelbart kan være svært at bevare pessimismen, da selskabet også kører med sorte tal på bundlinjen, så drømmer Spamfighter ikke om at svulme op til en gigant på størrelse med store internationale sikkerhedsfirmaer som Symantec og McAfee.

"Vi er iværksættere. Ingen af os drømmer om at blive en ny Bill Gates. Vi har jo prøvet de lidt større forhold i Lycos-koncernen. Det var spændende en overgang, men det blev altså for kedeligt," lyder det samstemmende fra de to Jubii-stiftere, der efter salget til Lycos i en overgang var en del af ledelsesteamet hos den europæiske internetkoncern.

Derfor vil de heller ikke sige ja tak, hvis en af de store softwarekoncerner smutter forbi og tilbyder dem en stor sum penge for Spamfighter.

De vil hellere selv, og de mener, at virksomheder som Spamfighter står godt i den fremtidige konkurrence om internetbrugernes gunst.

"I fremtiden bliver kampen mellem netværksfolk som os og den etablerede softwareverden intensiveret. Vi er jo født et helt andet sted, end dem. Det er en langt mere dynamisk verden, hvor netmarkedsføring er omdrejningspunktet," siger Martin Thorborg.

Han mener, at netfirmaerne har den fordel, da de ikke er låst fast af partneraftaler og andet i den fysiske verden, der kan lægge bånd på virksomheders ageren i cyberspace.

"Det handler i bund og grund om at bruge nettet på nettets præmisser. Tag bare Google overfor Microsoft. Google stormer ind på stort set alle de områder, hvor Microsoft i dag er dominerende. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvem der vinder den kamp. Jeg har solgt mine Microsoft-aktier for længe siden," siger Martin Thorborg.

En halv frihedskamp
At tingene går hurtigt på nettet, har Spamfighter selv oplevet, da selskabet havnede i lidt af et stormvejr i 2005, hvor Forbrugerombudsmanden beskyldte Spamfighter for at spamme.

"Vi havde ikke hørt et ord, men pludselig kunne vi læse på nettet, at Forbrugerombudsmanden var efter os," siger Martin Thorborg, der raser over myndighedernes manglende evne til at sætte sig ind i, hvordan tingene hænger sammen på nettet.

Efter længere tids tovtrækkeri endte sagen med, at Spamfighter ændrede ordlyden i en standardmail som brugerne af Spamfighter sendte ud til kontakter i deres adressekartotek, hvor produktet blev anbefalet.

"Vi er så puritanske herhjemme, og har meget svært ved at få juraen tilpasset internet-tiden. Vi går lige til stregen i mange tilfælde, men det er absolut nødvendigt, hvis vi skal klare os i den internationale konkurrence," siger Henrik Sørensen.

Martin Thorborg betragter derfor også langt hen ad vejen Spamfighter som både forretning og frihedskamp.

"Hvorfor blev Janus Friis ikke i Danmark? Fordi så ville han sidde i spjældet og sandsynligvis først blive lukket ud om mange år. De danske myndigheder er alt for sløve i optrækket," raser Thorborg.

De to stiftere har tidligere truet med at flytte virksomheden væk fra Danmark. Både på grund af de juridiske forviklinger, men også fordi de har haft meget svært ved at få lov til at importere udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Foreløbig er det dog kun blevet ved truslerne, og Spamfighter bliver i Danmark, hvor det fortsætter kampen. Både mod spammerne og myndighederne.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.