Samtlige Spamfighter-ansatte var mødt op til Computerworlds Top 100 konference for at lade sig hylde som årets vækstkometer.

Spam-krigere sprinter fra resten af it-Danmark

Spamfighter giver resten af den danske it-branche baghjul. "Vi har gjort det igen," lyder det fra Jubii-stifterne Henrik Sørensen og Martin Thorborg, der står i spidsen for årets vækstkomet.

"Vi skal vise dem, skal vi"

De seks små ord har næret det arbejdsraseri, som igen placerer serieiværksætterne Martin Thorborg og Henrik Sørensen i spidsen for et af Danmarks hurtigst voksende it-selskaber.

Denne gang har det intet med portalvirksomheden Jubii at gøre, som de to iværksættere bankede op fra ingenting til en stor spiller i den danske it-branche omkring årtusindeskiftet.

Derimod handler det om Spamfighter, der har så meget fart på, at selskabet løber med titlen som årets Vækstkomet i Top 100-undersøgelsen.

"Vi vil bevise, at Cybernet og Jubii ikke bare var tilfældigheder. Vi knoklede benhårdt for at gøre Jubii til en succes, og vi gør det igen med Spamfighter," siger Henrik Sørensen, der ikke ligger skjul på, at Jubii-stifterne har været godt trætte af at blive mødt med en holdning om, at det var held og tilfældigheder, der i en årrække gjorde Jubii til en dansk internetsucces.

Martin Thorborg og Henrik Sørensen forlod virksomheden i 2003, tre år efter det blev solgt til den europæiske netvirksomhed Lycos.

Spamfighter er stadig en ung virksomhed, der blev etableret for fire år siden af Martin Thorborg og Henrik Sørensen sammen med Daniel Hjortholt og Martin Dyring.

Siden er det gået hurtigt. Selskabet begyndte i en kælder på Frederiksberg med en håndfuld medarbejdere, men er for nylig flyttet ind i nye lokaler i Københavns Nordvest-kvarter, hvor de 45 medarbejdere kan brede sig på 1.400 kvadratmeter.

I mellemtiden er omsætningen røget kraftigt i vejret. I 2005 omsatte selskabet for 5,6 millioner kroner, i 2006 rundede omsætningen 21 millioner kroner, og i 2007 regner selskabet med at omsætte for 60 millioner kroner.

"I juni rundede vi sidste års omsætning, så det skal da gå helt i stå, hvis vi ikke skal lande deroppe," siger Martin Thorborg.

De 45 medarbejdere forsøger at fuldføre Spamfighers mission, der er at eliminere spam, eller uønskede reklamemails.

Dem kender vi alle sammen, da de dagligt forpester indbakker verden over med knaldtilbud på alt fra kosmetik over biler til medikamenter, der angiveligt kan forlænge ens anatomi.

Spamfighters idé har fra første dag været at bekæmpe spammerne med det mest effektive våben på nettet, nemlig den magt, som alle internetbrugere i fællesskab besidder.

Ideen er i princippet enkel: Giv brugerne mulighed for at identificere spam i deres indbakker, og del denne viden med alle andre Spamfighter-brugere.

Det betyder, at når fællesskabet – eller communitiet - bliver stort nok, så bliver flere og flere spam-mails identificeret med det samme.

Når blokeringsprocessen samtidig er automatiseret, så forvinder langt størstedelen af de irriterende reklamemails fra indbakkerne hos dem, der er med i fællesskabet. Og ideen ser ud til at virke.

I hvert fald filtrerer Spamfighter dagligt omkring 17 millioner spam-meddelelser fra 19 millioner e-mails, der modtages af 3,8 millioner brugere verden over. Grundudgaven af filteret er gratis, men ønsker man at benytte den mere avancerede udgave, SpamfighterPro, så koster det 200 kroner om året.

Og det er der mange, der er villige til at betale.

På hjemmebane i hele verden
"Det handler en hel del om at have et produkt, som brugerne har sympati for, og det har bekæmpelse af spam i allerhøjeste grad" siger Henrik Sørensen, når han skal forklare den hastige vækst hos Spamfighter.

"Forretningen er bygget op omkring det man kan kalde "anbefalingstankegangen", som er en meget effektiv markedsføringsmekanisme på nettet," fortsætter han.

Han bakkes op af Martin Thorborg, der også lægger vægt på, at Spamfighter fra dag ét har betragtet hele verden som sit hjemmemarked.

"Det første produkt var på engelsk, og det gav os brugere over hele verden. Det har udbredt kendskabet til produktet, så vores produkter eksempelvis bliver testet i al verdens computermagasiner, hvilket igen øger kendskabet og tiltrækker flere brugere," siger Martin Thorborg.

Han ligger også vægt på, at Spamfigther bruger meget tid på at købe de rigtige nøgleord og i det hele taget gør alt for at optimere selskabets placering på internettets søgemaskiner.

Her udnyttes meget af den viden, som stifterne tog med sig fra portalvirksomheden Jubii.

I dag findes de fleste Spamfighter-brugere i Europa. Specielt det hollandske marked er stort. Danmark spiller en meget lille rolle, da det blot står for godt 2,5 procent af omsætningen.

"Vi har åbnet kontor i USA, da vi har haft svært ved at blive taget alvorligt derovre, hvor det sandt for dyden ikke er funktionalisme, men derimod funktioner, der er i højsædet," siger Henrik Sørensen, der fortæller, at selskabet overvejer, om der skal udvikles et amerikansk produkt.

"Hvor vi i Europa nøje overvejer hver eneste funktion, og hvad vi egentlig skal med den, så er tankegangen den stik modsatte i USA. Her er det jo flere knapper og funktioner jo bedre," siger han.
¨
Derudover går salget overraskende godt i Sydamerika og Latinamerika. En større satsning på det kinesiske marked har derimod ikke båret frugt. Hver eneste kinesiske kunde kostede Spamfighter penge.

"Det er jo lige før, man skal invitere hele det kinesiske partiapparat til Danmark og svare på spørgsmål om alt mellem himmel og jord for at få lov til at annoncere på søgemaskinen Baidu. Alt for meget bureaukrati. Så det har vi droppet," siger Martin Thorborg.

Drømmer ikke om storhed
Selvom Spamfighter vokser voldsomt, og det umiddelbart kan være svært at bevare pessimismen, da selskabet også kører med sorte tal på bundlinjen, så drømmer Spamfighter ikke om at svulme op til en gigant på størrelse med store internationale sikkerhedsfirmaer som Symantec og McAfee.

"Vi er iværksættere. Ingen af os drømmer om at blive en ny Bill Gates. Vi har jo prøvet de lidt større forhold i Lycos-koncernen. Det var spændende en overgang, men det blev altså for kedeligt," lyder det samstemmende fra de to Jubii-stiftere, der efter salget til Lycos i en overgang var en del af ledelsesteamet hos den europæiske internetkoncern.

Derfor vil de heller ikke sige ja tak, hvis en af de store softwarekoncerner smutter forbi og tilbyder dem en stor sum penge for Spamfighter.

De vil hellere selv, og de mener, at virksomheder som Spamfighter står godt i den fremtidige konkurrence om internetbrugernes gunst.

"I fremtiden bliver kampen mellem netværksfolk som os og den etablerede softwareverden intensiveret. Vi er jo født et helt andet sted, end dem. Det er en langt mere dynamisk verden, hvor netmarkedsføring er omdrejningspunktet," siger Martin Thorborg.

Han mener, at netfirmaerne har den fordel, da de ikke er låst fast af partneraftaler og andet i den fysiske verden, der kan lægge bånd på virksomheders ageren i cyberspace.

"Det handler i bund og grund om at bruge nettet på nettets præmisser. Tag bare Google overfor Microsoft. Google stormer ind på stort set alle de områder, hvor Microsoft i dag er dominerende. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvem der vinder den kamp. Jeg har solgt mine Microsoft-aktier for længe siden," siger Martin Thorborg.

En halv frihedskamp
At tingene går hurtigt på nettet, har Spamfighter selv oplevet, da selskabet havnede i lidt af et stormvejr i 2005, hvor Forbrugerombudsmanden beskyldte Spamfighter for at spamme.

"Vi havde ikke hørt et ord, men pludselig kunne vi læse på nettet, at Forbrugerombudsmanden var efter os," siger Martin Thorborg, der raser over myndighedernes manglende evne til at sætte sig ind i, hvordan tingene hænger sammen på nettet.

Efter længere tids tovtrækkeri endte sagen med, at Spamfighter ændrede ordlyden i en standardmail som brugerne af Spamfighter sendte ud til kontakter i deres adressekartotek, hvor produktet blev anbefalet.

"Vi er så puritanske herhjemme, og har meget svært ved at få juraen tilpasset internet-tiden. Vi går lige til stregen i mange tilfælde, men det er absolut nødvendigt, hvis vi skal klare os i den internationale konkurrence," siger Henrik Sørensen.

Martin Thorborg betragter derfor også langt hen ad vejen Spamfighter som både forretning og frihedskamp.

"Hvorfor blev Janus Friis ikke i Danmark? Fordi så ville han sidde i spjældet og sandsynligvis først blive lukket ud om mange år. De danske myndigheder er alt for sløve i optrækket," raser Thorborg.

De to stiftere har tidligere truet med at flytte virksomheden væk fra Danmark. Både på grund af de juridiske forviklinger, men også fordi de har haft meget svært ved at få lov til at importere udenlandsk arbejdskraft til Danmark.

Foreløbig er det dog kun blevet ved truslerne, og Spamfighter bliver i Danmark, hvor det fortsætter kampen. Både mod spammerne og myndighederne.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmulighederne stiger hastigt i antal samtidig med, at det egentlige potentiale er klar til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og på hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

24. april 2018 | Læs mere


Basware Connect 2018

Kigger du efter nye måder at fremtidssikre og vækste din virksomhed på? Udnytter du den eksplosion af data, som digitaliseringen har ført med sig? Virksomheder der gør brug af data mining, kunstig intelligens og er drevet af data analyse kan bedre forstå deres kunder og deres produkter - og dermed øge deres konkurrencemæssige fordele. Allerede nu er der nemlig masser af muligheder for at automatisere sine indkøbs- og betalingsprocesser og få adgang til data, der bør danne grundlaget for strategien.

25. april 2018 | Læs mere


Digitaliseringskrav, ledelse og fremtidens kommunikationsudfordringer

Hør om håndteringen af digitaliseringskrav, ledelsesudfordringer og effektiv kommunikation og få en smagsprøve på IDG Kurser og Computerworlds nye lederuddannelse til dig som er CIO, IT-chef og/eller digital-leder: It Executive Masterclass.

25. april 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Dansk it-firma har kæmpe udfordring - skal ansætte 80 medarbejdere på et år: "Det er en kæmpe udfordring - vi leder specifikt efter de bedste folk"
Interview: Peakon skal i løbet af et år gå fra at være i underkanten af 100 medarbejdere til op imod 180 ansatte fordelt på tre forskellige kontinenter. Selskabet vil hyre "fra den øverste hylde" men er ikke lønførende og skal primært rekruttere fra en branche, der mangler arbejdskraft: "Der er ingen tvivl om, at det er en kæmpe udfordring, at skulle hyre så mange folk," siger direktør Kasper Hulthin.
Computerworld
Få mere fra hånden med det nye Gmail: Her er de første billeder af Googles nye mail-satsning
Google vil gøre Gmail enklere og mere produktiv i de kommende uger. Se hvordan det nye Gmail tager sig ud her.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
Står din infrastruktur i vejen for virksomhedens udvikling? … her er de 10 vigtigste overvejelser
Oplever du, at din virksomheds it-infrastruktur er en stopklods for udviklingen af forretningen, digitalisering og konkurrencekraft? Måske er svaret hyperkonvergeret infrastruktur, hvor software og hardware smelter sammen i én konkurrencedygtig enhed, som er nem at administrere. Men der er 10 meget vigtige overvejelser at gøre sig, før man vælger en løsning. Læs dette whitepaper fra Lenovo og bliv klædt bedre på til at vælge rigtigt. 10 Key Considerations for Selecting Hyper-Converged Infrastructure - What to Know Before You Choose a Solution, Lenovo, 18 sider på engelsk.