Artikel top billede

Supersværvægter snører handskerne

For andet år i træk fejer TDC Mobil konkurrenterne til side og vinder titlen som årets supersværvægter.

Selvom TDC Mobil nu for anden gang kan kalde sig årets supersværvægter med en omsætning på mere end 7,5 milliarder kroner, får den forsvarende mester ikke lov til at nyde sejrens sødme ret længe.

Mens TDC selv er under voldsom forandring med en ny koncernstruktur og nedskæringer i medarbejderstaben, er konkurrenterne nemlig også i fuld gang med at tilpasse forretningerne til den skarpe konkurrence på mobilmarkedet.

Telia (TeliaSonera) har købt Debitel, og Sonofon (Telenor) har købt Tele2. Det sker i en tid, hvor mobilselskaberne i forvejen mærker konsekvensen af en øget konkurrence; det bliver sværere og sværere at tjene penge på minutpriserne.

"Det er et klart faktum, at vækstraterne i mobilsektoren vil være lavere, end vi har set hidtil," fortæller Mads Middelboe, der er direktør i TDC Mobil Norden.

Drømmer om data

Situationen er dog ikke enestående for TDC, for alle selskaberne er tvunget til at finde nye indtjeningskilder, og her har den danske telegigant så at sige gode kort i luften i form af 3G og nu også snart HSDPA (turbo 3G).

Både selskaberne og analytikere på området vurderer nemlig, at mobildata bliver det næste store indtjeningshit.

"Der er ingen tvivl om, at det, der virkelig kommer til at drive efterspørgslen på mobil-data, er, når båndbredderne komme op og konkurrerer med de hastigheder, vi kender fra fastnettet," siger Mads Middelboe.

Både 3, Telia, Sonofon og TDC er således i fuld gang med turbo 3G. Samtidig med at nye indtjeningsmuligheder dukker frem, forsvinder andre dog også.

Senest har EU-Kommissionen med et snuptag fjernet en stor del af den indtjening, som mobilselskaberne hidtil har haft på roaming-takster.

"Der er ingen tvivl om, at den regulering gør et indhug i indtjeningen. Vi skal så forsøge at skabe vækst i forretningen på andre områder," forklarer Mads Middelboe om situationen.

Han forklarer, at TDCs største udfordring er at finde den rette balance mellem investeringerne og indtjeningen.

"Som markedsleder handler det jo om at bevare og styrke positionen, så vi skal tænke os godt om og bruge pengene med fornuft. Der er ikke noget nemmere end bare at bruge en masse penge," siger han.

Slanker forretningen

Siden Jens Alder satte sig i direktørstolen i efteråret 2006, har han gentagne gange meldt ud, at TDC-organisationen skal trimmes og gøres mere effektiv – blandt andet ved at skære fem til syv procent af medarbejderstaben om året.

Mobil-forretningen har dog allerede gennemgået en slankning på medarbejderfronten, for mens antallet af medarbejdere var 1173 i 2003, var det i sidste årsregnskab faldet til 900.

"I mobilbranchen går det så stærkt med nye teknologier, at man ikke kan have en organisation, der har en størrelse og en kompetence, så man til enhver tid har folk, der venter på at tage fat på alt det nye og spændende. Det handler om at finde det rigtige niveau, så du opnår en fleksibilitet," siger Mads Middelboe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere