SimCorp gæster toppen af sværvægterklassen

Det er evnen til at eksekvere i hele værdikæden, der bringer både omsætning, resultater og aktiekurs fremad med syvmileskridt.

Artikel top billede

Nålen på omsætningsmåleren stoppede lige før milliarden, da SimCorp lukkede bøgerne for 2006.

Dermed er SimCorp stadig en sværvægter i Computerworld Top 100.

Men det største danskbaserede softwarehus er også det dygtigste blandt it-branchens sværvægtere med en omsætning på mellem 500 millioner kroner og en milliarder kroner - og en darling blandt de stadig flere it-selskaber på børsmarkederne i København.

At der bliver tale om en gæstevisit på førstepladsen blandt sværvægterne, er der heller ikke megen tvivl om.

I august fremlagde SimCorp halvårsregnskabet og opjusterede ved den lejlighed forventningen til hele 2007 for overskudsgraden og en omsætning på mellem 1,1 og 1,2 milliarder kroner.

"Vi har et markedssegment, hvor vi har fået en god position. Og vi har evnet at holde fokus, være vedholdende og sætte langsigtede mål, uden at lade det blive en undskyldning for ikke at skynde os lige nu."

Sådan lyder den beskedne forklaring på SimCorps succes fra administrerende direktør Peter Ravn. Han har siddet for bordenden i direktionen siden 2001, men blev første gang ansat i virksomheden i 1983 – 12 år efter starten i 1971.

Peter Ravn er selv akademiker - Ph.d., Bachelor of Commerce. Og er dermed en typisk ansat i SimCorp, hvor 80 procent er akademikere og langt de fleste med erfaring fra finanssektoren og store virksomheders økonomiafdelinger – SimCorps kunder.

Produktionsapparat til investeringer

Det er i spændingsfeltet mellem viden om kundernes forretning, evnen til at understøtte den med software og service samt fokus på langvarige kunderelationer, at opskriften på SimCorp-succesen findes.

Selskabet udvikler og leverer en integreret softwareplatform til investeringsmanagement, der bedst kan sammenlignes med et fuldt produktionsanlæg til at fremstille investeringsprodukter i et finanshus.

Set på verdensplan er der ikke et kæmpe marked for den slags løsninger. Og derfor kan SimCorp ifølge Peter Ravn stort set sætte navn på alle potentielle kunder over hele verden.

Til gengæld eksekverer SimCorp selv hele værdikæden for platformen SimCorp Dimension – fra softwareudvikling, over salg, og implementering til træning samt first line support.

En unik model i en verden, hvor softwarehusenes engagement som regel stopper efter udviklingen og kun sjældent strækker sig dybt ind i implementeringen.

"Men det er altså den model, der passer til vores produkt. Vores kunder skal ikke udskifte systemet hvert andet år, så vi har brug for langsigtede forretningsrelationer, derfor er vi helt afhængige af tilfredse kunder og troværdighed i markedet," siger Peter Ravn.

"Derfor skal vi virkelig passe på vores gode navn og rygte. For selvom du har en restaurant med gode fysiske rammer og et lækkert menukort, så hjælper det ikke noget, hvis der ikke sidder nogen og spiser i restauranten, for så går kunderne bare fordi," siger han.

"Vores kunder har samtidig en høj innovation, så det er ikke nok at levere, det kunderne skal bruge i dag, vi skal være fokuseret på, hvad der behov om et par år. Det kræver, at vi både har et lokalkendskab, der giver indsigt i hver enkelt kundes forretning og samtidig dyb forståelse for de økonomiske og finansielle forretningsprocesser," fortæller Peter Ravn.

Lokalkendskab afgørende

Halvdelen af SimCorps cirka 800 ansatte er beskæftiget uden for Danmark. Og Peter Ravn bruger Tyskland som et eksempel på betydningen af lokalkendskab.

SimCorp har 140 konsulenter på det tyske marked, hvor selskabet opfattes som lokalt, selvom hovedkvarteret og centrum for udvikling af SimCorp Dimension-platformen ligger i København.

Godt 30 procent af medarbejderne laver udvikling – mere end 250 i København, nogle få i England og Tyskland og 73 SimCorp-ansatte udvikler i Ukraine.

"Vi startede med outsourcing af kodeopgaver og test til Ukraine for to år siden. Det er blandt en konsekvens af, at det er blevet sværere at skaffe folk i Danmark, og derfor skal vi udnytte den finansielle viden blandt udviklerne i Danmark mest mulig," siger Peter Ravn.

Han understreger dog, at SimCorp indtil nu har været i stand til at skaffe de rigtige folk med den rette viden ved at drive en god forretning, tilbyde de rigtige opgaver og give medarbejderne muligheder for udvikling både fagligt og personligt.

Samtidig har SimCorp taget sin egen medicin, sådan at forstå, at CRM og interne forretningsunderstøttelsessystemer spiler en stor rolle i virksomhedens arbejde.

Peter Ravn peger på den meget tætte sammenhæng mellem udviklingen af medarbejdernes kompetencer og udviklingen af SimCorp Dimension.

Filosofien i softwareudvikling er ifølge Peter Ravn jo netop et spørgsmål om at distribuere en viden om konkrete processer til kunderne – viden om den kundes forretning, værdipapirer og så videre.

Fra it til bt

Derfor er videndeling er en vigtig faktor hos SimCorp. Og anvendelsen af informationsteknologi i virksomheden er et studie i det igangværende paradigmeskifte fra betegnelsen it – informations teknologi – til bt –business teknologi.

Begrebet business teknologi dukker op, når analytikere og konsulenter skal beskrive den udvikling, hvor virksomheder bruger teknologi til stadig flere opgaver som griber stadig dybere ind i virksomhedens processer og dermed skaber en stærk teknologi afhængighed.

Denne digitalisering stiller store krav til fremtidens ledere, hvis de store teknologiinvesteringer skal materialisere sig i gevinster for aktionærerne.

"Teknologiunderstøttelsen skaber gennemsigtighed i vores kunderrelationer i hele værdikæden. Og samtidig bruger vi ikke bare teknologi til at understøtte vores udviklingsaktiviteter og måle fremdriften i projekterne men også til at understøtte arbejdet med medarbejdernes personlige mål," siger Peter Ravn.

Det er ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden.

Til gengæld ser det ud til at give gode resultater for ejerne – alene det seneste år er SimCorps aktiekurs vokset fra 910 i august 2006 til 1.110 i august 2007 og til en markedsværdi på 5,47 milliarder kroner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job