Artikel top billede

Eyetrack-undersøgelse fra Nielsen Normann group viser, hvor brugerne kigger på en hjemmeside. Foto: Useit.com

Net-brugerne blæser banner-annoncer en lang march

Bannerreklamer bliver ignoreret at websurfere, der i stedet skimmer brødteksten på en side. Den danske reklamebranche synes, at udviklingen er "interessant."

Når blinkende bannerreklamer lokker med fantastiske tilbud om sydens sol og billige bærbare computere, så vender internetbrugerne ofte det blinde øje til.

Det viser en undersøgelse som den danske usability-guru Jakob Nielsens selskab Nielsen Norman Group har foretaget ved hjælp af eyetracking-udstyr, der måler, hvor øjnene kigger på en hjemmeside.

Som tidligere undersøgelser fra Poynter Institute også har indikeret, så peger Nielsen Norman Group undersøgelsen på, at folk læser og skimmer folk venstresiden på sitet meget grundigere end resten af hjemmesiden, hvor læsningen foregår i en F-form med skimning af venstremargen og flygtige kig på brødteksten til højre på siden.

Bannerblindhed udbredt

Hos det danske usabilityfirma Snitker og Co genkender brugervenlighedskonsulent Elisabeth Landbo tendensen fra de amerikanske undersøgelser.

"Når vi har folk ind til kvalitative tests, så opdager de oftest ikke banner-reklamer. Det gælder både blinkende bannere og grafiske bannere," siger hun.

Elisabeth Landbo fortæller, at mange brugere heller ikke ser inhouse-reklamer på eksempelvis offentlige hjemmesider, der skal reklamere for arrangementer og services.

"Hvis bannerne er udformet som reklamer med hensyn til farver og illustrationer, så er der en tendens til, at webbrugerne ignorerer dem, selvom der kunne være noget reelt indhold for forbrugerne" siger hun til Computerworld.

Reklamebranchen opmærksomme på effekt

Direktør Bjørn Karsholt fra Danske Reklame og Relationsbureauer Brancheforening (DRRB) kalder undersøgelserne på det digitale annonceringsmarked, som oplever en eksplosiv vækst, for "interessante."

"Banner-reklamer er den billigste form for reklamer, og derfor skal man måske også forvente den mindste effekt. Men samtidigt skal man også huske på, at to tredjedele af annonce-kronerne stadig bliver lagt i de traditionelle medier, hvor der ligeledes har været effekt-diskussion i mange år," siger han.

Han anser, at annoncekunderne i langt højere grad vil have klik for kronerne, og de i højere grad først vil betale, når webbrugerne har klikket på bannerannoncen, som en form for effektmåling.

"I takt med at teknologien bliver bedre og bedre, så er der jo ingen tvivl om, at man vil blive bedre til at måle effekten af diverse former for reklamer. Og jo mere du kan dokumentere en effekt, desto mere vil annoncøren betale," siger Bjørn Karsholt.




IT-JOB

Danoffice IT

Financial Controller

Teknika - Copenhagen College of Technology Management and Marine Engineering

It-supporter
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere