Artikel top billede

"Serviceorientering er formentlig den bedste teknologi til at løse de forretningsmæssige udfordringer, der er i øjeblikket," siger Karsten Fogh Ho-Lanng, IDC Nordic.
Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

SOA-projekter kommer ind gennem bagdøren

Tema: Serviceorienteret arkitektur (SOA) sniger sig ind i danske virksomheder, uden at det nødvendigvis er intentionen. Dansk IT oplever en voksende interesse.

Serviceorienteret arkitektur (SOA) står kun sjældent som den bærende overskrift på danske virksomheders it-udviklingsprojekter.

Alligevel - viser det sig - tager mange af de samme virksomheder hul på den serviceorienterede verden, hvor en it-applikation trækker på mange forskellige systemer og services.

En analyse fra IDC Nordic viser, at næsten halvdelen af alle danske virksomheders it-udviklingsprojekter indebærer en eller anden form for serviceorientering.

Kommer i kølvandet på forretningsudfordringer

Det sker, fordi den serviceorienterede tilgang automatisk bliver en del af et projekt, der ofte er blevet initieret af helt andre grunde - eksempelvis forretningsmæssige udfordringer.

"I mange tilfælde viser det sig i dialogen med leverandørerne, at den serviceorienterede teknologi er den bedste metode til at løse udfordringer," siger Karsten Fogh Ho-Lanng, analysedirektør i IDC Nordic.

Dermed synes det danske marked at være lidt anderledes end i andre europæiske lande, hvor årsagen til SOA-væksten oftere er resultatet ledelsesmæssige beslutninger om at gå den serviceorienterede vej.

SOA bedste løsning

I Danmark er baggrunden oftere forretningsmæssig.

Det kan for eksempel være, hvis en virksomhed i forsøget på at styrke kundeservicen vil skabe en ny selvbetjeningsløsning, der kan vise kundens engagement, give kunden adgang til at rette i stamdata og i det hele taget udnyttelse af mange informationer om kunden og produkterne.

Netop ved disse meget komplekse selvbetjeningsløsninger, viser det sig ofte, at SOA er den bedste metode og teknologi til at løse udfordringerne.

"Serviceorientering er formentlig den bedste teknologi til at løse mange af de forretningsmæssige udfordringer, der er i øjeblikket," siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Brug for netværk til arkitektur i praksis

Meget tyder da også på, at interessen for arkitektur blomstrer i Danmark.

For eksempel etablerer Dansk IT i begyndelsen af december et nyt netværk, der fokuserer på it-arkitektur i praksis.

Netværket er en pendant til det mere strategisk orienterede arkitektur-netværk, der primært fokuserer på enterprise architecture (EA).

Ifølge moderator i det nye netværk, it-arkitekt hos Nykredit Allan Højgaard Jensen, etableres netværket som en konsekvens af de it-arkitektoniske udfordringer, som rejser sig som følge af den øgede fokus på blandt andet SOA.

"Når it-systemerne bindes sammen i en serviceorienterede arkitektur, stiger sårbarheden også, ligesom den øgede kompleksitet rejser en stribe andre udfordringer," siger han.

Store operationelle udfordringer med SOA

I det nye netværk vil it-arkitekterne udveksle erfaringer på det taktiske og især på det operationelle niveau. Netværket vil blandt andet diskutere erfaringer med SOA fra virkeligheden, integration til og fra legacy-systemer og erfaringer med test.

Sidstnævnte er en af de helt store udfordringer, som udløses af den serviceorienterede verden.

"Hvis du – og bare som eksempel – udnytter en ekstern service i din egen arkitektur. Hvordan laver du så en performancetest?

Hvordan findes du fejl - Og hvad hvis der er brug for at øge skalérbarheden," siger Allan Højgaard Jensen som et eksempel på nogle få af de mange udfordringer, som den serviceorienterede tilgang fører med sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere