Samsung bruger 11 milliarder på større LCD-skærme

Samsung investerer 11 milliarder kroner i en ny LCD-produktionslinje på deres og Sonys fælles fabrik. Men det bliver uden Sony.

Artikel top billede

Samsungs 82 tommers skærm her er snart tre år gammel og åbenbart ikke stor nok.

Computerworld News Service Samsung Electronics har planer om at investere 11 milliarder kroner i en ny LCD-produktionslinje på en fabrik, virksomheden i sin tid åbnede sammen med Sony.

Produktion af linjen er fastsat til at begynde i tredje kvartal 2008, men ifølge Samsung kommer Sony ikke til at lægge penge i den nye linje.

Den nye produktionslinje vil gøre det muligt for virksomheden at producere fladskærme på 50 tommer og opefter til LCD-fjernsyn.

Sony og Samsung laver allerede skærme til LCD-fjernsyn på fabrikkens første produktionslinje, som er en del af virksomhedernes joint venture, S-LCD.

Det kostede 9,5 milliarder kroner at bygge linjen, og den forventes at nå sit maksimale output på 50.000 fladskærme om måneden ved udgangen af 2007.

Målet er større skærme

Den ande produktionslinje, Samsung har planer om at bygge, vil have en månedlig kapacitet på 60.000.

Samsung har ikke afsløret, hvorfor man investerer i linjen uden Sony, og det har ikke været muligt at få en kommentar fra Sony.

De produktionslinjer, Samsung arbejder på nu, vil være i stand til at fremstille glasplader, der er op til 2,2 x 2,5 meter, den såkaldte ottende generation af 'mother glass, LCD-skærmene er skåret af. Jo større 'mother glass' er, jo større glasskærme kan der skæres til at lave LCD-fjernsyn.

Virksomheder arbejder med stadig større 'mother glass' af to hovedårsager: for at mindske omkostningerne per enhed (jo flere skærme, der kan skæres ud af én glasplade jo bedre, red.), og for konstant at være med i konkurrencen om at producere de største LCD-tv.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S