Artikel top billede

"Den profil, man søger, vil typisk være en akitekttype i begyndelsen af 30’erne," siger seniorkonsulent Jens Bay Clausen fra Devoteam Consulting.

SOA-projekter kræver nye kompetencer

TEMA: Opfattelsen af, hvilken bemanding, der kræves i SOA-projekter har ændret sig. It-arkitekter med forretningsmæssige kompetencer er i fokus, mener Jens Bay, Devoteam Consulting.

Selv om SOA har været et brandvarmt emne i virksomheder i en årrække er det først i løbet af de seneste par år der er kommet styr på, hvilke kompetencer, der er brug for, hvis man skal sætte et SOA-projekt i verden med succes.

"Mit postulat er, at der selvfølgelig skal være de rigtige tekniske kompetencer til stede i et serviceorienteret projekt, men at det er endnu vigtigere, at der er folk med rigtige forrentningsmæssige kompetencer," siger seniorkonsulent Jens Bay Clausen fra Devoteam Consulting.

Han husker, hvordan alle for bare halvandet år var duperet, når leverandørerne talte om, hvad de kunne i en SOA-sammenhæng. De talte om, at de kunne understøtte den ene og den anden tekniske standard, hvilket alt sammen var meget fint og nyttigt.

Problemet var bare, at det ikke sagde noget om, hvad man så skulle bruge teknikken til.

Procesflowet kortlægges

"Det er ikke det it-tekniske, der driver værket her. SOA er drevet af et krav fra forretningen, og det er igennem serviceorientering, der bringes værdi til forretningen.

Derfor handler det først om at kortlægge hele procesflowet, og derefter kommer teknikken ind på et meget senere tidspunkt," siger Jens Bay Clausen.

Han tror, at mange SOA-projekter netop er kørt skævt, fordi man har glemt at få forretningen ind over og i stedet har overbemandet projekterne med tekniske folk.

Masser af SOA-projekter har for eksempel handlet om, at man på det tekniske plan har forbundet forskellige systemer ved hjælp af webservices.

"Men det har slet ikke noget med sagen at gøre, det er lige så meget point-to-point, som det var i gamle dage, hvor man bare brugte en anden protokol.

I dag er man så blevet enige om at bruge XML, men SOA er altså meget andet end webservices, som bare er en måde at udveksle data på," siger Jens Bay Clausen.

Erfaring prioriteres

Derfor er der ikke andet for end at lede efter folk, der måske nok behersker teknikken, men i endnu højere grad forstår, hvad procesflowet er i de forskellige systemer i huset og hvilke arbejdsgange, der er.

"Så den profil, man søger efter til et SOA-projekt, vil typisk være en akitekttype, der er i begyndelsen af 30’erne og opefter, altså med en vis erfaring i forvejen.

Vedkommende skal så enten have en god ballast i enten det tekniske eller i forretningen, men skal vare i stand til at favne begge aspekter i udviklingen," siger Jens Bay Clausen.

Han er godt klar over, at den slags it-arkitekter ikke hænger på træerne, så det er sandsynligvis nødvendigt med efteruddannelse i virksomhederne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere