Hollywood lægger drengerøvs-film gratis på nettet

Paramount Pictures og MTV sender en reklamefinansieret og gratis Jackass 2.5-film på nettet en uge før DVD-premieren i et forsøg på at finde nye digitale distributionskanaler.

Artikel top billede

Jackass-serien går efter det billige grin. Nu bliver det helt gratis.

Har du hang til voldsomme stunts i form af voksne drenge, der udsætter sig selv for alskens idiotiske farer for at fremprovokere det billige grin, er der grund til at glæde sig til 19. december.

For den dato bliver drengerøvsfilmen Jackass 2.5 gratis tilgængelig på nettet en uge før den rammer DVD-markedet.

Underholdningsselskabet Viacom har efter aftale med udlejningsselskabet Blockbuster besluttet at lægge filmen ud som prøveklud på nettet i jagten på at finde nye distributionskanaler, efter at DVD-markedet for første gang i mange år begynder at vise vigende salgstal.

I år er DVD-salget i USA gået ned med 3,5 procent i forhold til 2006.

I stedet for betaling via køb, leje eller pay-per-view er det meningen, at Jackass 2.5 skal være reklamefinansieret.

Det skriver Financial Times.

Vender digital distribution på hovedet

Viacom ejer både musikkanalen MTV og produktionsselskabet Paramount Pictures, der står for Jackass-filmen.

Og Paramount Pictures er dermed det første store Hollywood-selskab, der afprøver den gratis, reklamefinansierede distributionsmetode, hvor der vil være reklamer før og efter filmen.

"Vi vender den digitale distribution på hovedet med forsøget. Det meste indhold på nettet har været korte film, og med sin spillefilmslængde og den gratis tiltrækningskraft gør vi det nu attraktivt at se film på nettet," siger præsident Thomas Lesinski fra Paramount Pictures til Financial Times om forsøget med Jackass 2.5.

Nye signaler fra Viacom

Viacom har ellers tidligere sagsøgt Googles videosite YouTube for at bryde med ophavsretten ved at bringe klip fra blandt andet MTV.

Men nu har piben åbenbart fået en anden lyd, når selskabet selv står for distributionen.

"De fleste mennesker går på nettet for at få gratis ting. Det har plade- og tv-selskaberne indset, og det vil vi også være med på. Desuden er der jo en rigtig god forbindelse mellem Jackass-publikummet og online-forbrugerne," siger chef for nye medier hos MTV, David Gale.

Udover at lægge filmen på nettet har Paramount Pictures indgået en aftale med sociale netværkssite FaceBook om at promovere filmen til de omkring 57 millioner FaceBook-brugere. Derudover vil Paramount Pictures gøre det muligt at maile filmklip til venner og familie for at få gang i den virale markedsføring.

Filmen vil være tilgængelig på DVD en uge efter net-premieren.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S