I snart et par år har trenden inden for spilbranchen været, at de mest succesrige computerspil bliver til spillefilm, selvom tendensen var stik modsat for bare et lille årti siden.
Og nu melder Hollywood-produceren Jerry Bruckheimer sig under spil-fanerne efter en aftale med underholdningsgiganten Viacom, der stor-satser på den voksende computerspil-industri.
Viacoms datterselskab MTV skal med Jerry Bruckheimer i spidsen skabe originale computerspil, og selskabet satser i omegnen af 2,6 milliarder kroner på spiludviklingen til og med sommeren, hvilket svarer til næsten 20 computerspil i Hitman-prisklassen.
Det skriver Wall Street Journal.
Viacom har tidligere udgivet Rock Band og vil med Hollywood-produceren bag film som Black Hawk Down, Pearl Harbor og Armageddon søge at skaffe et nyt look til computerspillene i lighed med, hvad Bruckheimer-tv-serien CSI har gjort for fjernsynet, lyder budskabet fra Viacom.
Hollywood ser på spil-branchen
Jerry Bruckheimer vil sætte et udviklingsstudie op i Santa Monica i Californien.
"Jeg elsker, hvordan spilindustrien har udviklet fortællingerne og historierne. Nu er de meget bedre fortalt, og industrien benytter mange af de samme teknikker, som vi gør brug af," siger Jerry Bruckheimer til Wall Street Journal.
Og hans interesse for spilbranchen understreger en stigende interesse i Hollywood for at få en bid af den stadig større spil-kage.
Blandt andre har stjerneinstruktøren Steven Spielberg en aftale med Electronic Arts om at levere tre original-spil, hvoraf det ene vil blive lanceret til Nintendo-platformen Wii.
Salget af computerspil forventes at runde knap 200 milliarder kroner i 2007, hvilket er en stigning på 18,5 procent i forhold til 2006. Til sammenligning har den internationale filmindustri solgt levende billeder for 440 milliarder kroner, hvilket er en beskeden stigning på 3,8 procent.