DK-Cert-chef: Telia-nedbrud er en katastrofe

"En katastrofe." Sådan kalder eksperter det nedbrud, som har kostet 300.000 svenske Teliakunder 14 dages post. Det vil næppe kunne ske i Danmark, forsikrer Telia.

Artikel top billede

Der er tale om en decideret katastrofe, når Teliasonera kan miste 300.000 kunders emails fra de sidste 14 dage.

Det mener leder af DK-Cert, Shehzad Ahmad.

”Det er mere end nogensinde tidligere oplagt at lægge data ud hos udbyderen. Men hvor stiller det egentligt brugerne henne, når man har en virksomhed, som laver en katastrofe som denne her?” siger Shehzad Ahmad.

Det var et servernedbrud som torsdag var årsag til, at Telia mistede indholdet af 300.000 kunders email fra en periode på mere end 14 dage.

Kunne ikke genskabe

Da firmaet forsøgte at få den crashede server på benene, viste det sig, at nedbrudet havde fået serveren til at ødelægge back-up filerne. Det gjorde det umuligt at reetablere de mange mails.

"Det må kunne lade sig gøre at undgå en katastrofe som denne, også uden fysisk at fjerne backup båndene," siger Shehzad Ahmad.

Ifølge chefen for DK-Cert er der tale om et af de mest omfangsrige nedbrud i Sverige.

”Det her er meget alvorligt. Jeg synes da, at det er store tal i Norden, hvor vi ikke er så mange,” siger Shehzad Ahmad.

Shehzad Ahmad mener, at et lignende nedbrud ville kunne ramme en dansk virksomhed. Han mener samtidig, at nedbruddet bør sætte nogle tanker i gang hos alle.

”Hvordan opfører vi os i pressede situationer og har vi en back-up plan?” spøreger Shehzad Ahmad.

Procedurer faktisk på plads

Hos konsulentfirmaet Devoteam mener it-projektchef Niels Adler-Nissen udefra de foreliggende oplysninger, at Telia i Sverige grundlæggende har haft sine back-up procedurer på plads.

”Det har alle seriøse firmaer. Det er der overhovedet ingen tvivl om,” siger han.

Han er heller ikke i tvivl om, at firmaet har det nyeste system- og sikkerhedssoftware og de nyeste mulige mailservere.

”Enten er proceduren ikke vandtæt nok eller også har man ikke fulgt proceduren,” siger han.

Problemet er - ifølge Niels Adler-Nissen - at firmaer i praksis mangler at sikre, at tingene faktisk kan reetableres fra deres back-ups.

”Det er i al fald det, som man ser ude i marken,” siger Niels Adler-Nissen.

Han mener, at datatabet er sket, fordi man har taget back-up af et defekt system sammen med de ramte kunders data.

Når man så har prøvet at reetablere, er fejlen der stadigvæk, forklarer Niels Adler-Nissen.

”Havde man derimod taget back-up af data for sig og systemet for sig, så ville fejlen garanteret ikke være blevet så katastrofal,” siger Niels Adler-Nissen.

Kan næppe ske i Danmark

Danske kunder hos Telia i Danmark behøver ikke at frygte datatab som følge af samme fejl som har ramt moderselskabet i Sverige. Det mener Rune Fick Hansen, der er pressechef hos Telia.

”Vi kører en daglig back-up som er på en helt anden lokation. Og så har vi periodiske back-ups som foregår et helt tredje sted,” siger Rune Fick Hansen.

Det er endnu ikke er klarlagt, hvad årsagen til servernedbruddet og det efterfølgende datatab skyldes.

Men uden at have et fuldstændigt overblik over forskellene på opbygningen af nettet i Sverige og Danmark, fortæller pressechefen, at der er indikationer på, at Telia i Sverige har haft back-uppen placeret det samme fysiske sted som systemet.

Ifølge pressechefen benytter svenskere nogle store fælles storagehuse, hvor Telia i Danmark benytter en mere decentral opbygning. Desuden er der forskelle på systemerne.

Pressechefen tør alligevel ikke hundrede procent afvise, at et lignende nedbrud kunne ske i Danmark.

”Teoretisk kan alt bryde sammen. Men når vi nu gemmer det flere forskellige steder, så er sandsynligheden uendeligt lille,” siger Rune Fick Hansen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S