Webhacker-weekend forude

Få tætnet hullerne i webserveren før weekenden, hvor web-hackere konkurrerer om at overskrive websider.

Indhold

Online-hærværksmænd vil i weekenden konkurrere om, hvem der kan ødelægge flest websites i et tidsrum på seks timer.

Det advarer sikkerhedsfirmaet Internet Security Systems Inc. (ISS) om i en meddelelse onsdag.

Firmaet blev opmærksom på faren i sidste uge, ved at overvåge websites og chat-kanaler, som benyttes af hackere, der specialiserer sig i webgraffiti (defacements).

Konkurrencen begynder søndag, og vinderen er den første hacker eller hackergruppe, som har ødelagt websider på 6.000 sites, eller flest sites i perioden på seks timer, hvis ingen når de 6.000.

Det er dog ikke blot antallet af sites, som giver point. Forskellige styresystemer giver forskellige point. Microsoft-baserede servere giver ét point, mens eksempelvis Macintosh og HP-UX giver fem point.

ISS har observeret et stigende antal scanninger af webservere på det seneste, formodentlig fra deltagere i hacker-konkurrencen, som prøver at skaffe sig information om sårbare servere på forhånd.

Denne slags konkurrencer blandt hackere er ikke så ualmindelige, men mængden af offentlige omtale, som denne har fået, er usædvanlig.

IIS opfordrer alle administratorer af webservere til at opdatere installationerne med de seneste rettelser inden søndag.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil