Læs: Listen over de mest synlige it-firmaer i medierne
Google, Nokia, Apple og iPod er nogle af verdens bedste produkt-brands.
Men hvorfor har de ellers så topprofessionelle marketingsafdelinger hos it-virksomhederne endnu ikke kunne sælge billedet af it-branchen som et attraktivt jobområde?
Måske netop fordi man har profileret sig så meget i forhold til ens tekniske produkter, forklarer studielektor Henrik Merkelsen fra CBS.
"Gode produkter smitter af på antallet af ansøgere, men for mange mennesker uden for it-branchen er teknik altså mest noget, man forbinder med problemer," siger Henrik Merkelsen med speciale i corporate brand.
Derfor skal it-virksomheder også satse på andre parametre i deres brand-strategi.
"Tag for eksempel Novo Nordisk, der ligger helt oppe i toppen af listerne. Næsten ingen kan nævne selskabet produkter," siger han.
Kan forbindes med etik
Henrik Merkelsen forklarer, at det ikke er blødermedicin og piller til kvinder i overgangsalderen, der får de unge til at flokkes om Novo Nordisk.
Det skyldes derimod, at virksomheden bliver forbundet med etik, ansvarlighed og hensyn til familieliv.
Det er også den vej, it-virksomhederne skal gå, hvis de vil ud og kæmpe om andre studerende end dem, der i forvejen er teknologi-interesseret, mener han.
Den seneste rapport viser nemlig, at it-firmaer rasler ned af image-ranglisten.
Image gør en forskel
Studiechef Jakob Lange fra Københavns Universitet fortæller om en enorm rift om de studerende.
Virksomhederne gør deres yderste for at...fortsættes
...virke attraktive, siger han.
"Det er oplagt, at nogle har et bedre brand og dermed væsentlig bedre kort på hånden i rekruttering," siger Jakob Lange.
"Nogle siger, de arbejder på Novo, og så siger folk "gud, gør du", men spørger ikke engang, hvad personen laver der - for eksempel om han er chauffør. Andre siger, at de er HR-managere, og først længere inde i samtalen, at det er i Udstykke Kommune. Så joh, det betyder noget," siger han.
Det vil de unge have
Og for at fange de unges opmærksomhed skal virksomhederne være klar over hvilke ting, de unge ser på hos en kommende arbejdsgiver.
Den store undersøgelse fra konsulenthuset Universum viser, hvilke ting der har førsteprioritet i de studerendes øjne.
Det primære er god og inspirerende ledelse, derefter spændende produkter og services og på tredjepladsen en dynamisk organisation.
Undersøgelsen viser samtidig, at de it-studerende prioriterer spændende produkter højere end inspirerende ledelse.
Der er med andre ord forskel på det, som de it-studerende går efter, og så det, som den store gruppe af studerende ønsker - altså den gruppe, som it-virksomhederne skal vinde over på sin side.
Det er nøjagtig den bevidsthed og sondring, som it-virksomhederne bliver nødt til at komme til, forklarer Henrik Merkelsen.
"De fleste er altså fløjtende ligeglade med it," siger han.
Han peger på. at der skal fokuseres på andet og mere end eksponering af produkter.
"Det gør det ikke alene," siger han.
De rigtige kanaler
Udover at vise den rigtige side af sig selv gælder det om, at få budskabet ud via de kommunikationskanaler, de unge bruger i denne sammenhæng.
Her viser samme rapport fra Universum, at langt de fleste studerende får deres...fortsættes
... information om kommende arbejdsgivere via artikler i aviser og magasiner.
Herefter orienterer de sig på karrieremesser og på virksomhedernes hjemmesider.
Dermed bør virksomhedernes kommunikation målrettes disse kanaler, påpeger projektleder Sara Leander-Pehrson fra Univesum.
Hun forklarer, at hele pointen med konsulenthusets undersøgelse er, at virksomhederne bør overveje hvilke budskaber, de sender ud gennem hvilke kanaler.
"Der er forskellige måder til succes, men har man for eksempel ingen artikler, går de studerende måske heller ikke ind på selskabets hjemmeside, hvilket i sidste ende kan betyde, at de bedste studerende ikke søger ind hos virksomheden," siger hun.
CSC i højt eksponeringsgear
Ser man på hvilke af de 50 største it-virksomheder målt på antal medarbejdere, der igennem 2007 har fået den største eksponering i medierne, tilfalder titlen CSC.
Med 5.667 artikler i 37 danske dagblade ligger selskabet suverænt højest på synlighedslisten, viser en undersøgelse InfoMedia har udarbejdet for Computerworld.
Med i optællingen følger også firmaets store satsning på sponsorat i cykling.
Desværre viser undersøgelsen ikke, om omtalen har været positiv eller negativ, eller hvorvidt der er blevet lagt vægt på virksomhedens produkter, god ledelse eller noget helt tredje i artiklerne.
Dog har selskabet en markant synlighed og "hul" igennem mediemuren.
Det vil selskabet fremover bruge til slå på de interne værdier, man vil opbygge i selskabet, forklarer kommunikationschef Mads Cordt Gyldenkærne fra CSC.
"For omtale i sig selv flytter det ikke. Det skal begynde internt med formidling af et værdisæt", siger han.
Han forklarer, at kommunikationen udadtil så må komme, når der internt er opbygget en stolthed og identitet, der kan formidles videre.
Netop de meningsbærende værdier, som at gøre en forskel for mennesker, har været en af grundstene for brand-succesen hos Novo Nordisk.
Det forklarer Mads Cordt Gyldenkærne, der netop kommer fra en kommunikationsstilling hos Novo Nordisk.
Emotionelt værdisæt
"Jeg tror, at de virksomheder, der kommer til at klare sig bedst i fremtiden, er de it-virksomheder, som finder et emotionelt værdisæt," siger han.
Han understreger dog, at det ikke nytter bare at sige det.
Det skal være tydelig for enhver medarbejder, forklarer han. Først derefter skal det ud via den eksterne kommunikationskanal.
På andenpladsen på synlighedslisten kommer TDC, mens IBM indtager en tredjeplads blandt de 50 største it-virksomheder målt på antal ansatte.
Men begge disse virksomheder er altså alligevel røget ned at brand-ranglisten og bruger åbenlyst ikke sin eksponering optimalt.