Microsoft pudser beskidte våben i kampen om Yahoo

Hvis det ikke lykkes at købe Yahoo på den pæne måde, er Microsoft indstillet på, at kaste yderligere 150 millioner kroner ind i købet for at få fjernet besværlige medlemmer i Yahoo's bestyrelse.

Artikel top billede

Software-giganten Microsoft har prøvet at kapre internetselskabet Yahoo med en høflig forespørgsel, hvor Yahoo takkede pænt nej. Men nu ser det ud til, at gentleman-manererne er lagt på hylden til fordel for en mere aggressiv overtagelse.

Det skriver The New York Times i et blogindlæg, hvor anonyme kilder bliver citeret.

For Microsoft er ifølge New York Times rede til at kaste op mod yderligere 155 millioner kroner ind i jagten på Yahoo ved at få smidt uvillige Yahoo-bestyrelsesmedlemmer ud af selskabet.

Det skal ske via betaling til Yahoo's investorer, der får ret til at smide ethvert usamarbejdsvilligt medlem af Yahoo-bestyrelsen på porten.

Microsoft har allerede budt 231 milliarder kroner for Yahoo.

For lavt

Giganten fra Redmond har ikke ønsket at kommentere på blog-indlægget i New York Times, men indikerer i en udtalelse, at selskabet er klar til at købe Yahoo – også selvom der skal fjendtlige metoder på bordet.

Yahoo har ikke ønsket at sige andet til offentligheden end, at forsøget på at kile sig ind i firmaet er for lavt.

Microsoft er dog fast besluttet på, at Yahoo skal købes, da selskabets egne store online-investeringer ikke har båret den forventede frugt. Købet af Yahoo skal bruges i, hvad der kan betegnes som giganternes kamp på nettet mellem Microsoft og Google.

Begge selskaber kæmper om at erhverve brugere på søgemaskinerne og ultimativt reklame-kroner via søgningerne.

Google sidder solidt på tronen

Google sidder dog indtil videre solidt på tronen, selvom selskabet først er stiftet i 1998, hvor Yahoo for alvor oplevede sin storhedstid.

Google har 25 procent af reklame-markedet ifølge analysehuset IDC, hvor Yahoo med 12,3 procent har mindre end halvdelen. Microsoft har ifølge IDC 5,8 procent af markedet.

På søgefronten er Google endnu mere dominerende med 62,4 procent af alle søgningerne på verdensplan ifølge analyseselskabet comScore. Her sidder Yahoo kun på 12,8 procent og Microsoft er med 2,9 procent er helt nede på fjerdepladsen efter Baidu's 5,2 procent.

På det amerikanske marked ligger Yahoo dog i spidsen med banner-reklamefremvisninger.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse