Microsoft pudser beskidte våben i kampen om Yahoo

Hvis det ikke lykkes at købe Yahoo på den pæne måde, er Microsoft indstillet på, at kaste yderligere 150 millioner kroner ind i købet for at få fjernet besværlige medlemmer i Yahoo's bestyrelse.

Artikel top billede

Software-giganten Microsoft har prøvet at kapre internetselskabet Yahoo med en høflig forespørgsel, hvor Yahoo takkede pænt nej. Men nu ser det ud til, at gentleman-manererne er lagt på hylden til fordel for en mere aggressiv overtagelse.

Det skriver The New York Times i et blogindlæg, hvor anonyme kilder bliver citeret.

For Microsoft er ifølge New York Times rede til at kaste op mod yderligere 155 millioner kroner ind i jagten på Yahoo ved at få smidt uvillige Yahoo-bestyrelsesmedlemmer ud af selskabet.

Det skal ske via betaling til Yahoo's investorer, der får ret til at smide ethvert usamarbejdsvilligt medlem af Yahoo-bestyrelsen på porten.

Microsoft har allerede budt 231 milliarder kroner for Yahoo.

For lavt

Giganten fra Redmond har ikke ønsket at kommentere på blog-indlægget i New York Times, men indikerer i en udtalelse, at selskabet er klar til at købe Yahoo – også selvom der skal fjendtlige metoder på bordet.

Yahoo har ikke ønsket at sige andet til offentligheden end, at forsøget på at kile sig ind i firmaet er for lavt.

Microsoft er dog fast besluttet på, at Yahoo skal købes, da selskabets egne store online-investeringer ikke har båret den forventede frugt. Købet af Yahoo skal bruges i, hvad der kan betegnes som giganternes kamp på nettet mellem Microsoft og Google.

Begge selskaber kæmper om at erhverve brugere på søgemaskinerne og ultimativt reklame-kroner via søgningerne.

Google sidder solidt på tronen

Google sidder dog indtil videre solidt på tronen, selvom selskabet først er stiftet i 1998, hvor Yahoo for alvor oplevede sin storhedstid.

Google har 25 procent af reklame-markedet ifølge analysehuset IDC, hvor Yahoo med 12,3 procent har mindre end halvdelen. Microsoft har ifølge IDC 5,8 procent af markedet.

På søgefronten er Google endnu mere dominerende med 62,4 procent af alle søgningerne på verdensplan ifølge analyseselskabet comScore. Her sidder Yahoo kun på 12,8 procent og Microsoft er med 2,9 procent er helt nede på fjerdepladsen efter Baidu's 5,2 procent.

På det amerikanske marked ligger Yahoo dog i spidsen med banner-reklamefremvisninger.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S