Corporate social responsibility er bare så 2007-agtigt

Klumme: Hvad afladshandel var i middelalderen, har CSR været for mange virksomheder de seneste par år. Velkommen til CSR 2.0 med ledelsen i fokus.

Artikel top billede

Selvom der ikke er noget nyt i, at virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen, er køen foran velgørenhedsorganisationerne længere end nogensinde.

Men det er ikke kun for at forkorte tiden i Skærsilden, at virksomhederne står derude og banker på.

De fleste virksomheder har nemlig opdaget, at med en offensiv social ansvarligheds-politik i hånden, så aftager sandsynligheden for at komme i klemme i medierne med børnearbejde, CO2 og andre ubehageligheder.

Og i den vitale rekrutteringsproces kan man endda prale med, at man skam har sat CSR på agendaen. Og det er helt okay.

Vi må videre

Men vi må videre end blot det tynde lag fernis, kortsigtede løsninger og de flotte ord og forsider.

Det skal være bæredygtige og innovative løsninger, der hives op af hatten.

Og det skal gavne Treenigheden – virksomheden, virksomhedens medarbejdere og organisationerne.

CSR var så sidste år.

CSR 2.0 med ledelsen i fokus er i år.

Virksomheden skal i langt højere grad fremstå social ansvarlig samtidig med, at den skal skabe varig forretningssucces igennem innovation (det kunne ikke være skrevet bedre af en konsulent) …

Smidt på bullets (der var konsulenten lige igen) betyder det lidt mere konkret:

Ledelsen og prominente medarbejdere skal involvere sig selv meget mere, end tilfældet er i dag.

Op ad stolen, ud i Audien og ind i programmet.

Virksomhederne skal begynde at tænke længere end blot næste regnskabsår.

Det sociale ansvarlighedsprogram bør være en fast bestanddel af virksomhedens kultur og strategi.

Hele organisationen på tværs af forretningsområder skal inddrages, og programmet skal rettes ind mod...fortsættes

.... hjertet af forretningskerneområderne.

Det skal være målbart

Programmet skal gøres målbart og fokuseret på opnåede resultater – og ikke ren avissnak.

Partnerskaber på tværs af virksomheder og sektorer med fokus rettet på langsigtet samarbejde frem for konkurrence skal prioriteres.

Tilgangen til de sociale tiltag skal være mere proaktive end reaktive.

Det er tilladt at tænke nyt og anderledes og fokusere på f.eks. læring, risikovillighed og langsigtede strategier i virksomheden, hos medarbejderne og i modtagerorganisationen.

Men før man overhovedet begynder med CSR og (CSR 2.0) skal parterne tænke i konkrete sociale ansvarlighedsstrategier og -gevinster.

Hvad vil virksomheden have ud af det? Hvad er det overordnede mål?

Er det tilfredse, stolte og motiverede medarbejdere, flere ansøgere, bedre ry, sorte tal, godhed eller en sund blanding? Eller er det innovative nye produkter baseret på social ansvarlighed?

Målet skal være klart, hvis man vil opnå den største gevinst.

Virksomhedens medarbejdere bør også gøre sig klart, hvorfor de er med.

Hvad godt gør det for mig? Bliver jeg et bedre menneske, får jeg flere stjerner på skuldrene, får jeg mere erfaring, slipper jeg for mit normale arbejde, eller er det bare fordi, jeg gerne vil?

Gør det konkret

Velgørenhedsorganisationen skal naturligvis også vurdere sine gevinster. Hvad får man reelt ud af samarbejdet med virksomhederne? Sæt nogle målbare punkter op og gør det konkret.

Når tiden kommer og virksomheden står foran Skærsilden, gælder det dog nok, at hvis hverken ledelsen eller medarbejderne har haft hjertet med, så bliver det en hård omgang i middelalderens svar på tørretumleren.

Kristian Fischer er managementkonsulent i PA Consultning Group.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job