Maconomy-chef vender nedtur: Licenser er guldæg

ERP-selskabet Maconomy kommer ud af 2007 med et lille plus. Væksten i licenserne skal fortsætte, så selskabet i 2011 er nummer et i Europa på dets kerneområder, fortæller direktør Hugo Dorph.

Artikel top billede

It-virksomheden Maconomy har fået vendt de seneste par års modgang.

Selskabet, der leverer branchespecifikke ERP-løsninger til projekt- og serviceorienterede virksomheder, kom nemlig ud af 2007 med et overskud efter skat på lidt over en million kroner.

Det er en klar forbedring i forhold til 2006, hvor selskabet efter skat havde et underskud på 15,7 millioner kroner.

"2007 blev profitabelt, og dermed har vi endnu en gang levet op til den plan, vi lagde i august 2005 og i realiteten fuldført vores turnaround," siger Maconomy's administrerende direktør Hugo Dorph.

"Resultatet var beskedent, og det er klart, at overskudsgraden skal løftes, men den indsats skal leveres på baggrund af, at vi nu er en solid, profitabel softwarevirksomhed i kraftig, men kontrolleret vækst. Og det gør en afgørende forskel."

Licensomsætningen driver værksten

Maconomy's omsætning steg sidste år med 24 procent fra 180 millioner til 223 millioner kroner.

Halvdelen af den 43 millioner kroner store vækst kommer fra licenser, der voksede 35 procent til en omsætning på 69 millioner kroner. Licensomsætningen udgør dermed godt halvdelen af den samlede vækst i omsætningen.

Dermed følger selskabet planen, fortæller selskabets direktør.

"Vores fokus fra starten har været, at det ikke er alt, der skal vokse, men licenserne er centrale," siger Hugo Dorph.

Og det er den helt rigtige strategi, mener IDC-analytikeren Bo Lykkegaard, som følger ERP-markedet.

"Licenserne udgør en væsentlig del af indtjeningen for Maconomy. Og en vækst på 35 procent i licensomsætningen er væsentligt mere end markedet, som vi forventer er vokset syv til otte procent i 2007. Så Maconomy tager markedsandele, men selskabet er jo en ret lille spiller, så det er jo ikke mærkbare markedsandele, men virksomheden vokser betydeligt mere end markedet," siger Bo Lykkegaard fra IDC.

Derfor er den lille profit interessant

Med henvisning til Maconomy's resultat på en million efter skat, siger Bo Lykkegaard.

"Det er jo en lillebitte profit i år, men det interessante er, at den profit er langt mere solid end sidste gang, Maconomy gav overskud. Den gang var profitten nemlig baseret på nedskæringer. Nu er overskuddet i stedet baseret på en volumen-model. Derfor er Maconomy faktisk sundere nu, fordi virksomheden investerer i vækst," siger Bo Lykkegaard videre og peger blandt andet på skiftet på direktørposten som årsag til den ændrede strategi.

Vækstplan holder fokus

Maconomy's direktør peger samtidig på vigtigheden af at fastholde kursen i den vækstplan, som selskabet udarbejdede i 2005.

"Vækstplanen handler om at fokusere på færre brancher og kundesegmenter, hvor vi har en skarpere historie, og så gøre det bedre på de færre områder. Samtidig har vi holdt fokus på eksisterende lande og kunder samt nye, der ligner de eksisterende. Så kan vi bedre overføre historien fra den ene kunde til den anden. Som nichespiller er det helt afgørende ikke sprede os for meget. At sige nej til nogle ting kan faktisk godt give mere vækst. Det har været en winning formula for os," siger Hugo Dorph.

Det er den helt rigtige strategi, lyder det fra IDC.

"I et konsoliderende marked som ERP-markedet, skal en virksomhed som Maconomy for at kunne klare sig mod de store spillere, definere markedssegmenterne snævert, så selskabet inden for den definition har en markedsandel og en specialviden, der gør virksomheden til en betydningsfuld konkurrent inden for segmentet," siger Bo Lykkegaard fra IDC.

Direktør Hugo Dorph fra Maconomy peger på to kerneområder, hvor virksomheden er særlig skarp og hvor også væksten stammer fra.

Det ene er konsulentområdet, herunder ingeniør- og rådgivningsvirksomheder samt it-konsulenter, mens det andet store område er markedskommunikation som for eksempel reklame- og pr-bureauer.

Målet: Vil være størst i Europa 2011

Selskabet forventer, at omsætningen vil fortsætte væksten og således nå 260 millioner kroner i 2008.

Samtidig forventer virksomheden et resultat før afskrivninger på 25 millioner kroner.

"Vi bevæger os godt væk fra nullet. Og det er nyt for Maconomy," siger Hugo Dorph og peger på, at selskabet i fremtiden vil se på mulighederne for at købe sig til endnu større vækstrater.

Maconomy lancerede således i december sidste år det næste langsigtede mål for virksomheden.

"Målet er en europæisk førertrøje på vores kerneområder inden for ERP-løsninger til professionelle servicevirksomheder inden 2011," siger administrerende direktør Hugo Dorph.

"Det er jo et ambitiøst mål, og det nye er, at vi også vil tilkøbe vækst. Vi har klaret os med organisk vækst ind til nu. Det har været det rigtige i den periode, men vi ser, at der kommer til at ske konsolidering i vores markedssegment, fordi der er en relativ højere vækst i det marked i forhold til andre ERP-markeder. Og vi kan se, at der er en række små, nationale spillere, der er specialister inden for ERP til professionelle servicevirksomheder. Der ser vi en mulighed for at spille en aktiv rolle i den konsolidering," siger Hugo Dorph.

Han ønsker dog ikke at nævne mulige opkøbskandidater og understreger samtidig, at tilkøb af virksomheder først vil komme på tale i 2009.

"2008 handler stadig om at løfte lønsomheden i forretningen og så forberede den næste vækstfase. De store skridt omkring tilkøb bliver først nogle mindre skridt i 2009 og første halvår af 2010. Og så nogle større skridt i andet halvår af 2010 og 2011," siger Hugo Dorph.

Oppe imod stærke konkurrenter

Ifølge Bo Lykkegaard fra IDC er Maconomy dog oppe imod både sværvægtere som SAP, Oracle og Microsoft Business Solutions og lidt mindre leverandører som fokuserer på samme segment som Maconomy.

Her er virksomheden blandt andet oppe imod amerikanske Deltek, der primært fokuserer på Storbritannien som udgangspunkt for at indtage Europa, ligeledes amerikanske Epicore og hollandske Agresso.

"Når du følger en volumen-strategi, er du nødt til at sætte meget ambitiøse mål for at mobilisere organisationen. Så for at nå det mål om at blive nummer et, skal markedet defineres ekstremt snævert, for at virksomheden overhovedet kan komme op på en top fem-liste," siger Bo Lykkegaard fra IDC.

"Men det er den rigtige strategi, som virksomheden kører efter, nemlig at definere og gå benhårdt efter nogle snævre vertikaler."

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Nordjylland

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Midtjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird